رئیس مجلس یمن: انگلیس شریک عربستان در کشتار یمنی ها است

رئیس مجلس یمن: انگلیس شریک عربستان در کشتار یمنی ها است
دوشنبه 3 شهريور 1399 - 15:10

رئیس مجلس نمایندگان یمن، ادامه حمایت و پشتیبانی انگلیس از ارتش عربستان سعودی در جنگ علیه کشورش را مغایر با ادعاهای لندن مبنی بر احترام به حقوق بشر در سراسر جهان دانست و تاکید کرد فروش تسلیحات انگلیسی به عربستان ، لندن را به شریک جنایات سعودی‌ها در یمن تبدیل می‌کند.

العالم ـ یمن

یحیی علی الراعی در نامه‌ای به "لیندسای هولی" رئیس مجلس عوام انگلیس که روز دوشنبه توسط آژانس مطبوعاتی یمن منتشر شد، اظهار داشت که ادامه حمایت و پشتیبانی نظامی انگلیس از ریاض و آموزش به خلبانان سعودی و سایر اقدام‌هایی که در پیمان نظامی بین لندن و ریاض آمده است و همچنین فروش هواپیمای جنگنده " تایفون "، انگلیس را در کشتن مردم یمن و تخریب زیرساخت‌های این کشور و کمک به ایجاد بدترین بحران بشری در جهان، شریک می‌کند و این بر خلاف ادعایی است که گفته می شود انگیس جقوق بشر در سراسر جهان را محترم می شمارد.

رئیس مجلس نمایندگان یمن با اشاره به اینکه در ۲۰ ژوئن ۲۰۱۹ دادگاه عالی انگلیس مانع اعطای مجوز فروش اسلحه از سوی لندن به عربستان شده است، در عین حال از موضع برخی از نمایندگان مجلس عوام انگلیس مبنی بر پاسخگویی دولت این کشور در مورد تصمیم از سرگیری فروش اسلحه به عربستان سعودی تقدیر کرد.

وی خاطرنشان کرد: نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان سعودی همچنان به بمباران منازل مسکونی شهروندان، بازارها، موسسات، مدارس، بیمارستان‌ها، سالن‌های عروسی و مجالس عزا و تخریب پل‌ها، جاده‌ها، پروژه‌های آبرسانی و جایگاه‌های سوخت ادامه می‌دهند.

الراعی در این نامه به تاثیرات فاجعه آمیز محاصره زمینی، دریایی و هوایی یمن و جلوگیری نیروهای ائتلاف از رسیدن کشتی‌های حامل مواد غذایی، سوخت و دارو به بندر الحدیده و همچنین بستن فرودگاهها و ادامه کشتار مردم توسط نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان سعودی بدون در نظر گرفتن ابتدایی‌ترین حقوق انسانی و چشم پوشی از قوانین و اسناد و منشورهای بشردوستانه توسط این نیروها اشاره کرد.

رئیس مجلس نمایندگان یمن افزود: نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان سعودی و امارات متحده عربی، سلاح‌های مرگبار و ممنوع بین المللی را از انگلیس، آمریکا، فرانسه و تعدادی از کشورهای اروپایی خریداری می‌کند تا مردم یمن را بکشد و امکانات این کشور را به طور کامل نابود کند.

وی اظهار داشت که [ این جنایات ] موجب فقیر شدن ۲۰ میلیون یمنی شده که نمی‌توانند به غذای روزانه دست یابند.

دولت انگلیس در تیرماه امسال و یک روز پس از تحریم چندین مقام سعودی به اتهام نقض حقوق بشر، اعلام کرد که فروش تسلیحات نظامی به عربستان را از سر می‌گیرد.

«لیز تراس» وزیر تجارت بین‌الملل انگلیس روز سه‌شنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۹ با ایراد سخنانی در مجلس عوام مدعی شد که بر اساس تحقیقات صورت گرفته خطری متوجه فروش تسلیحات نظامی به عربستان نیست و احتمال استفاده از آن در موارد نقض جدی حقوق بشر وجود ندارد.

وی در این بیانیه ادعا کرد که تنها در جریان حملات هوایی معدودی از سوی ائتلاف سعودی در جنگ یمن، قوانین حقوق بشری، وفق رای سال گذشته دادگاه نقض شده که این مساله با انجام اصلاحاتی در فرآیند صدور مجوز فروش سلاح به عربستان مرتفع شده است.

به گزارش ایرنا، انگلیس از زمان آغاز جنگ یمن که علاوه بر آمار بالای تلفات، ده‌ها هزار زخمی و ویرانی در این کشور مسلمان به‌جای گذاشته، مجوز فروش حدود پنج میلیارد پوند سلاح به عربستان سعودی را صادر کرده و در آموزش نیروهای سعودی نقش جدی داشته است.

عربستان و امارات از ششم فروردین سال ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی و با کمک آمریکا، حملات گسترده‌ای را علیه یمن به‌عنوان فقیرترین کشور عربی آغاز کردند تا به بهانه بازگرداندن «عبدربه منصور هادی» رئیس‌جمهوری مستعفی و فراری این کشور به قدرت، به اهداف و زیاده‌خواهی‌های سیاسی خود جامه عمل بپوشانند.

جنگ علیه یمن همچنین میلیون‌ها یمنی را با بحران شدید گرسنگی و قحطی روبرو کرده است، به‌گونه‌ای که سازمان ملل متحد در گزارشی، قحطی در این کشور را بزرگ‌ترین فاجعه انسانی نامید.

پربیننده ترین خبرها