پاسخ دولت سودان به گروکشی آمریکا

پاسخ دولت سودان به گروکشی آمریکا
سه شنبه 4 شهريور 1399 - 18:08

نخست‌وزیر سودان از آمریکا درخواست کرده است که عادی‌سازی روابط با اسرائیل را با تصمیم برای حذف اسم سودان از فهرست تروریسم مجزا بداند.

العالم- آفریقا

به گزارش العالم، در پایان دیدار "مایک پمپئو" وزیر خارجه آمریکا با "عبدالله حمدوک" نخست‌وزیر سودان در خارطوم، سخنگوی دولت سودان اعلام کرد که حمدوک خواستار آن شده است که عادی‌سازی روابط با اسرائیل موضوعی مجزا از تصمیم آمریکا به حذف نام سودان از فهرست کشورهای حامی تروریسم، باشد.

امروز مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا وارد خارطوم، پایتخت سودان شد؛ این نخستین سفر وزیر خارجه آمریکا به سودان طی 15 سال اخیر و همچنین نخستین سفر یک مقام ارشد آمریکایی از زمان عزل "عمر البشیر"رئیس‌جمهور پیشین، محسوب می‌شود.

به گفته ناظران، پمپئو در جریان این سفر سه پرونده را روی میز گفت‌وگو با مقام‌های سودان قرار می‌دهد: پرونده عادی‌‌سازی روابط با اسرائیل، حمایت از حکومت انتقالی در سودان و نیز حذف اسم سودان از فهرست تروریسم.

خبرگزاری رسمی سودان (سونا) روز دوشنبه اعلام کرد که یکی از اهداف سفر مایک پمپئو به سودان بررسی روابط خارطوم با اسرائیل است.

این خبرگزاری افزود: پمپئو در سفرش به خارطوم علاوه‌بر موضوع روابط با اسرائیل،‌ درباره حمایت از انتقال دموکراسی در این کشور نیز با مقامات سودانی گفت‌وگو خواهد کرد.

در همین حال، وزیر خارجه آمریکا هنگام عزیمت از فلسطین اشغالی به سودان است، به قدری از برقراری پرواز مستقیم میان تل‌آویو-خارطوم به وجد آمده بود که در توییتی در این‌باره نوشته است: "از اعلام حضور هیئت آمریکایی در نخستین پرواز رسمی و بدون توقف میان اسرائل و سودان خرسندم!"

این پیام کوتاه را می‌توان نشانه‌ای از اصرار او به لزوم عادی‌سازی روابط میان سودان و رژیم صهیونیستی تلقی کرد.

پیشتر، "الی کوهن" وزیر اطلاعات رژیم صهیونیستی نیز مدعی شده که مذاکراتی میان این رژیم و سودان صورت گرفته است.

طی روزهای اخیر و به دنبال توافق عادی سازی روابط بین امارات و رژیم صهیونیستی، زمزمه‌هایی از احتمال توافق مشابه میان رژیم صهیونیستی و برخی از کشورهای عربی از جمله سودان شنیده شده است.

پربیننده ترین خبرها