تحلیل تلویزیون چین از سیاست گستاخانه ترامپ در باره ایران، خاورمیانه و معاملات تسلیحاتی بی ثبات کننده در منطقه

تحلیل تلویزیون چین از سیاست گستاخانه ترامپ در باره ایران، خاورمیانه و معاملات تسلیحاتی بی ثبات کننده در منطقه
سه شنبه 4 شهريور 1399 - 19:34

«سی. سی. تی. وی» تلویزیون دولتی چین با انتشار مطلبی، سیاست دولت دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا در خاورمیانه را فاجعه بار توصیف کرد و آن را نمونه ای از گسستگی و یکجانبه گرایی این کشور در جهان دانست.

العالم ـ آمریکا

تلویزیون چین روز سه شنبه به تحلیل سیاست های یکجانبه و گستاخانه دولت ترامپ درباره ایران، خاورمیانه و فروش های تسلیحاتی به برخی از کشورهای منطقه پرداخت و اقدامات واشنگتن را نکوهش کرد.

این رسانه با بیان این که معاملات بزرگ تسلیحاتی آمریکا خاورمیانه را بی ثبات تر می کند، نوشت: ترامپ در جریان دیدار از عربستان، معامله ۱۱۰ میلیارد دلاری تسلیحاتی با این کشور امضا کرد که در تاریخ آمریکا بی سابقه بوده و حالا هم به دنبال پیشبرد برنامه فروش جنگنده های اف ۳۵ به امارات است.

تلویزیون چین خاطر نشان کرد: ترامپ بارها گفته است کاری نباید به خاورمیانه داشت و اصلا ورود به این منطقه اشتباه بوده است اما برای اینکه در کشورش اشتغال ایجاد کند تسلیحات کلان به کشورهای خاورمیانه می فروشد بمب های این کشور بر سر کودکان، زنان و مردم بی گناه فرود می آید.

این تحلیل سپس به سیاست بسیار تلخ آمریکا در سوریه پرداخته و آورده است: بدترین بخش از سناریو و راهبرد ترامپ در سوریه است جایی که این کشور فقط به دنبال منافع خود است و نیروهایش بر گرد چاه های نفت حلقه زده اند و خود رییس جمهوری این کشور هم اعتراف می کند آنها در کنار میادین نفت هستند.

گزارش تاکید کرده است که نفت سوریه متعلق به مردم این کشور است اما دولت ترامپ این نفت را به عنوان غرامت فعالیت های نظامی خود در منطقه خاورمیانه مورد بهره برداری قرار می دهد.

در تحلیل تلویزیون چین در مورد ایران هم آمده است: دولت ترامپ با امید کسب امتیازاتی از ایران، اقدامات فراوانی در ارتباط با تهران انجام داد ترامپ توافق دولت اوباما درباره موضوع هسته ای را به سخره گرفت و از آن خارج شد و تحریم هایش را یکجانبه علیه ایران اعمال کرد اما در حین همین تحریم ها و فشارها از ایران می خواهد وارد مذاکره شود.

رسانه چینی در ادامه شکست آمریکا در طرح تمدید فروش تسلیحاتی به ایران در شورای امنیت را فراموش نشدنی دانست و افزود: فقط دومنیکن با آمریکا همراه شد ولی ظاهرا این همه تحقیر برای ترامپ و دولت وی کافی نبوده است زیرا وزیر خارجه آمریکا حالا در شورای امنیت به دنبال فعال کردن مکانیسم ماشه است درصورتی که صلاحیت قانونی و حقوقی برای این موضوع را ندارد.

تلویزیون چین از قول «ریچارد هاس» رییس شورای روابط خارجی آمریکا آورده است: «اینکه ترامپ گفت آمریکا را اول می کند درست گفت الان در صدر ایستاده ایم و تنها هستیم می خواستیم ایران منزوی شود اما با یکجانبه گرایی ترامپ، خودمان منزوی تر شده ایم».

به گزارش ایرنا، این رسانه ناکامی دیگر دولت ترامپ را شکست در پیشبرد طرح های صلح در خاورمیانه و بین اسراییل و فلسطین دانست و افزود: خیلی سخت است واژه ای برای این همه ناکامی پیدا کرد بخاطر راهبردهای ترامپ همه طرح های صلح در خاورمیانه متوقف شده است و طرح اشغال کرانه غربی هم معضل بزرگ دیگری از سوی ترامپ برای منطقه است.

تلویزیون چین در پایان سیاست ترامپ در خاورمیانه را کاملا خودخواهانه و یکجانبه توصیف کرد و نوشت: این دولت هرکاری می خواهد انجام می دهد تسلیحات می فروشد، بی گناهان را به کام مرگ می کشاند در پیشبرد طرح های صلح کارشکنی می کند، سردار قاسم سلیمانی فرمانده ارشد ایرانی را در عراق ترور کرد و با این کار نزدیک بود منطقه را به کام جنگ فرو ببرد.

پربیننده ترین خبرها