ساوت چاینا: شورای امنیت بار دیگر به آمریکا «نه» گفت

ساوت چاینا: شورای امنیت بار دیگر به آمریکا «نه» گفت
چهارشنبه 5 شهريور 1399 - 10:55

روزنامه «ساوت چاینا مورنینگ پست» چین روز چهارشنبه در تحلیلی نوشت: شورای امنیت با رد درخواست آمریکا برای فعال کردن مکانیسم ماشه، یک بار دیگر به صورت یکپارچه در برابر واشنگتن ایستاد و هر اقدامی از سوی این کشور را برای بازگرداندن تحریم ها علیه ایران منتفی دانست.

العالم - آمریکا

ساوت چاینا در این مطلب خاطر نشان کرد: حرکت تاریخی شورای امنیت در «نه» گفتن به درخواست آمریکا برای بازگرداندن تحریم ها علیه ایران، مثل بمب هر اقدامی از سوی واشنگتن علیه ایران در سازمان ملل را منفجر و متلاشی کرد.

این روزنامه با اشاره به اینکه واکنش شورای امنیت به درخواست فعال سازی «مکانیسم ماشه» مقام های دولت دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا را بشدت خشمگین کرده است تاکید کرد: «با وجود همه تحرکات آمریکا، ریاست دوره ای شورای امنیت تقاضای این کشور برای بازگرداندن تحریم ها علیه ایران را رد کرد».

گزارش می افزاید که «دایان دیجانی» سفیر اندونزی در سازمان ملل که کشورش ریاست دوره ای شورای امنیت را بر عهده دارد، گفته است طبق خواست روسیه و چین، نتایج آرای ۱۵ عضو درباره درخواست آمریکا را اعلام کرده است.

وی افزود: همه اعضای شورای امنیت بجز دومنیکن و خود آمریکا اعلام کرده اند مخالف درخواست آمریکا و بازگرداندن تحریم ها هستند و چنین حقی را برای آمریکا که از برجام خارج شده و عضوی از آن نیست قایل نمی دانند.

ساوت چاینا از قول دیجانی آورده است: اعضای شورای امنیت با نگارش نامه هایی اعلام کرده اند که درخواست آمریکا را نمی پذیرند و با این حساب توافق و اجماعی بر سر این موضوع وجود ندارد و ریاست شورای امنیت در موقعیتی نیست که بتواند برای برنامه آینده تصمیم گیری کند.

روزنامه چینی اضافه کرد: با توجه به اظهارات وی، شورای امنیت دیگر دستکم تا زمانی که اندونزی ریاست دوره ای شورای امنیت را برعهده دارد اقدامی درباره درخواست آمریکا برای فعال کردن مکانیسم ماشه انجام نخواهد داد و نیجر که ماه سپتامبر (شهریور) ریاست دوره ای این شورا برعهده می گیرد خود در کنار چند کشور دیگر در نامه ای تاکید کرده است آمریکا هیچ حقی برای اقدام علیه ایران در این زمینه ندارد و عضوی از برجام نیست بنابراین عملا نیجر هر تقاضایی از سوی آمریکا را مردود دانسته است.

سفرای چین و روسیه نیز بنا به این گزارش از بیانیه شورای امنیت در رد تقاضای آمریکا استقبال کرده اند «جانگ جون» نماینده چین آن را «گامی صحیح در مسیری درست» دانسته و انتقادهای آمریکا از پکن را نیز مردود اعلام کرده است.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها