آیا دندانه‌های اره بن سلمان به الجبری نزدیک شده است؟

آیا دندانه‌های اره بن سلمان به الجبری نزدیک شده است؟
پنج‌شنبه 6 شهريور 1399 - 13:53

مقامات سعودی به منظور مهار "سعد الجبری"، افسر سابق اطلاعات عربستان و صندوقچه اسرار این خاندان، چند ساعت قبل از پایان آخرین مهلت دادگاه فدرال آمریکا در واشنگتن به محمد بن سلمان و 13 تن دیگر برای پاسخ دادن به اتهاماتی که الجبری به آنها وارد کرده است، بازداشت گسترده اعضای خانواده وی را آغاز کرده اند.

العالم - در گوشی

در جدیدترین قسمت از سریال رسوایی های محمد بن سلمان، ولی عهد سعودی و در حالی که داستان سعد الجبری – که کل محاسبات بن سلمان را به هم ریخته و او را در معرض خطر سقوط قرار داده است – به نقطه اوج خود رسیده است، این بار سازمان جاسوسی عربستان داماد وی را به نام سالم المزینی را بدون هیچ اتهام و توجیهی دستگیر کرد.

خالد الجبری، فرزند سعد الجبری گفته است نیروهای امنیتی سعودی روز دوشنبه المزینی را دستگیر کرده اند تا از این طریق سعد الجبری را بیش از پیش تحت فشار قرار دهند. ضمن اینکه محمد بن سلمان هم تلاش می کند در روند اجرای حکم دادگاه آمریکایی اخلال ایجاد کند.

خالد الجبری خاطرنشان کرده است که مقامات سعودی پیش از این، ساره و عمر، فرزندان سعد را از مارس گذشته دستگیر کرده بودند. وی مقامات سعودی را مسئول امنیت و سلامت برادرانش دانسته است. وی طی توییتی اعلام کرده است: "کسانی که از کار خود مطمئن هستند هرگز متعرض چند کودک خردسال نمی شوند و آنها را به منظور چانه زنی به گروگان نمی گیرند و جوخه ترور اعزام نمی کنند. هیچ کدام از این کارها وجهه قانونی و شرغی و اخلاقی ندارند. "

خالد در توییت دیگری نوشت خانواده اش به طور مستقیم به یک دادگاه بی طرف مراجعه کرد و این دادگاه از هر دو طرف خواسته است با اثبات اتهامات، از طریق قانون احقاق حق کنند. وی از بن سلمان البته بدون ذکر نام، خواسته است به جای قانون شکنی و بازداشت خویشاوندان و اعضای خانواده، از طریق دادگاه عمل کند.

الجبری بن سلمان را متهم کرده است که وی در سال 2018 با ارسال خوجه ترور به کانادا قصد ترور وی را داشته است اما پلیس محلی این عملیات را ناکام گذاشت. وی در شکواییه علیه بن سلمان، ولی عهد سعودی را متهم به ارسال جوخه ترور و تلاش برای قطعه قطعه کردن وی به شیوه جمال خاشقچی در سفارت عربستان در استانبول کرده است. الجبری تصریح کرده است که بن سلمان تلاش می کند به هر طریق وی را نابود کند چون اطلاعات زیادی از فعالیت های وی دارد و همین امر او را تبدیل به خطری برای موجودیت بن سلمان در حضور دولت آمریکا کرده است.

بر اساس شکواییه الجبری، جوجه ترور بن سلمان متشکل از گروهی از عناصر نزدیک به ولی عهد موسوم به جوخه ببر است که تخصص یکی از آنها پاکسازی صحنه جرم از مدارک و شواهد است. این جوخه به منظور قتل الجبری راهی کانادا شد. اعضای این جوخه سعی کردند به طور ناشناس و به عنوان گردشگر وارد کانادا شوند. اما مرزبانان کانادا به آنها شک کرده و اجازه ورود به آنها نداد.

اما در طرف مقابل، مقامات سعودی هم متحدان خوبی مثل دونالد ترامپ و جراد کوشنر دارند. این دو روابط شخصی خوبی با بن سلمان دارند.

به گفته کارشناسان، ترامپ و کوشنر معمولا معاملات ملکی مشکوک انجام می دهند لذا به راحتی خود را با سیاست های رژیم آل سعود که در معاملاتش معمولا باندبازی و روابط حرف اول را می زند، سازگار کردند. دولت ترامپ در ازای امضای قرارداد تسلیحاتی و توافقنامه های تجاری دیگر، پیوسته از ریاض حمایت می کند. در عین حال سعودی ها هم به خوبی می دانند که دولت ترامپ در رویکردهای دیپلماتیک خود، دمدمی مزاج و دائما در حال تغییر است.

ماجرای الجبری سه ماه قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که قرار است در نوامبر آینده برگزار شود، لو رفت. ریاض خود را برای هر گونه تغییر احتمالی در عالی ترین سطح قدرت در آمریکا آماده می کند. چنانچه جو بایدن در انتخابات پیروز شود نباید انتظار تغییرات ریشه ای در روابط دو کشور داشت. هر چند که وی برعکس دونالد ترامپ که از محمد بن سلمان در ماجرای ترور جمال خاشقچی حمایت کرد، از کنار پرونده عربستان در نقض مکرر حقوق بشر، عبور کند.

در صورت پیروزی جو بایدن، فشارها بر عربستان افزایش خواهد یافت و پرونده شکایت سعد الجبری هم به دلیل مقدمات قانونی عریض و طویل، مدت زیادی باز خواهد بود.

سعد الجبری در اوایل 2017 از عربستان به ترکیه گریخت. وی مشاور نزدیک محمد بن نایف، ولی عهد سابق عربستان و یکی از مهمترین مخالفان بن سلمان در آن زمان بود. زمانی که محمد بن نایف برکنار شد، الجبری همچنان در ترکیه بود.

سعد الجبری، بازوی راست محمد بن نایف و مشاور امنیتی او بود. وی همچنین پل ارتباطی بین سازمان جاسوسی عربستان و غرب به شمار می رفت و اطلاعات بسیار مهم و حساسی درباره مقامات عالی رتبه عربستان داشت. در متن شکواییه سعد الجبری علیه محمد بن سلمان آمده است که ولی عهد او را به عربستان فراخوانده است و ممکن بود که او در همانجا به قتل برسد.

الجبری چند روز بعد از تبادل پیام در واتساپ با بن سلمان، ترکیه را به مقصد کانادا ترک کرد. اما دو فرزندش یعنی عمر و ساره نتوانستند از عربستان خارج شوند. مقامات سعودی نیز آنها را به عنوان طعمه انسانی بازداشت کردند تا به وسیله آنها، پدرشان را مجبور به بازگشت به عربستان کنند. اما نه تنها این استراتژی هم شکست خورد بلکه توجه برخی سناتورهای آمریکایی هم به موضوع جلب شد.

پربیننده ترین خبرها