تنش ترکیه و اتحادیه اروپا بر سر یونان/ آنکارا: موضع اروپا در قبال ما صمیمانه نیست/ فرانسه: ترکیه همانند اعضای ناتو عمل نمی کند

تنش ترکیه و اتحادیه اروپا بر سر یونان/ آنکارا: موضع اروپا در قبال ما صمیمانه نیست/ فرانسه: ترکیه همانند اعضای ناتو عمل نمی کند
شنبه 8 شهريور 1399 - 14:17

تنش بین ترکیه و یونان بر سر اکتشاف نفت وگاز در شرق دریای مدیترانه و اختلاف در بهره برداری از منابع انرژی این دریا، به تیره شدن روابط میان آنکارا و بروکسل به ویژه پس از حمایت اتحادیه اروپا از آتن در برابر ترکیه منجر شده است.

العالم ـ ترکیه

فواد اوکتای معاون رییس جمهوری ترکیه روز شنبه در واکنش به اظهارات جوسپ بورل مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که ترکیه را به تحریم در برابر اقدامات این کشور در شرق دریای مدیترانه تهدید کرد، با انتشار توییتی خاطرنشان کرد، موضع اتحادیه اروپا در قبال فعالیت‌هایی که در فلات قاره‌ای خود در مدیترانه شرقی انجام می‌دهیم، غیرصمیمانه است.

بنابر گزارش آناتولی اوکتای در پیام خود که در رسانه‌های اجتماعی منتشر کرد، افزود: ما به زبان صلح و دیپلماسی به خوبی اشراف داریم، اما وقتی مسئله محافظت از حقوق و منافع ترکیه در میان باشد، در انجام اقدامات لازم تردید نمی‌کنیم. فرانسه و یونان این را بهتر از هر کسی می‌دانند.''

معاون رییس جمهوری ترکیه با انتقاد از مواضع بورل گفته که وی از یک سو به گفتمان می خواند و از سوی دیگر به دنبال طرح‌های دیگری است.

جوسپ بورل مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در یک کنفرانس خبری مشترک با «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان در برلین، از اقدام اتحادیه برای آماده کردن فهرستی از تحریم‌ها علیه ترکیه خبر داده بود.

وی گفته که این تحریم ها ممکن است شامل افراد، کشتی‌ها یا استفاده ترکیه از بنادر اروپایی و تحریم اقتصاد آن کشور باشد. بورل بیان این که اتحادیه اروپا ابتدا خواهان گفت وگو برای کاهش تنش میان یونان و ترکیه است، خاطر نشان کرده که تحریم‌ها بر «فعالیت‌هایی که ما غیرقانونی می‌دانیم» متمرکز است.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه نیز پیش از این در گفت وگوی تلفنی با ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو با اشاره به اینکه ترکیه خواهان یافتن یک راه‌حل عادلانه برای مسئله مدیترانه شرقی است، تاکید کرده بود که به حفاظت از حقوق و منافع ملی کشورمان در هر زمان و مکانی ادامه خواهیم داد.

واکنش مکرون به اقدامات ترکیه در دریای مدیترانه

تارنمای خبری بلومبرگ گزارش داده که امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه روز شنبه در حمایت اتحادیه اروپا از آتن بر سر اختلاف در باره منابع انرژی در دریای مدیترانه به انتقاد از آنکارا پرداخته و گفته که ترکیه رفتاری به مانند دیگر متحدان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) ندارد.

مکرون روز گذشته (جمعه) نیز در پاریس و در جمع خبرنگاران گفته بود که استراتژی ترکیه طی چند سال گذشته استراتژی همانند متحدان ناتو نبوده است.

رئیس جمهوری فرانسه همچنین تاکید کرد که مداخله ترکیه در سوریه و لیبی و مناقشه اخیر؛ اتحادیه اروپا را واداشت تا درپاسخ به درخواست یونان و قبرس، تحریم های بیشتری علیه ترکیه اعمال کند.

اختلافات یونان و ترکیه بر سر منابع انرژی در دریای مدیترانه در هفته های اخیر شدت یافته است به طوری که فرانسه به تقویت حضور نظامی خود در این منطقه مبادرت و آمریکا نیز یک فروند کشتی جنگی به آب های نزدیک جزیره کرت یونان اعزم کرده است.

پربیننده ترین خبرها