آیا دریای مدیترانه به کانون درگیری ترکیه و یونان تبدیل می‌شود؟

آیا دریای مدیترانه به کانون درگیری ترکیه و یونان تبدیل می‌شود؟
جمعه 7 شهريور 1399 - 20:29

شدت اختلافات دریایی میان ترکیه از یک‌سو و یونان از سوی دیگر به اوج خود رسیده است و پیش بینی می‌شود که دریای مدیترانه روزهای پرمتلاطمی پیش روی داشته باشد.

العالم- نظرکده

کارشناسان مسائل ترکیه معتقدند، دلیل اینکه ترکیه به تنهایی اقدام به عملیات اکتشاف گاز در دریای مدیترانه کرده است، امضای توافق میان رژیم اسرائیل، قبرس، یونان و مصر- با نظارت اتحادیه اروپا- برای انتقال گاز به اروپا است؛ توافقی که بدون حضور ترکیه انجام شده است.

کارشناسان افزودند، پروژه‌ای که ترکیه را مرکزی برای انتقال ثروت گازی به اتحادیه اروپا قرار می‌دهد، به تأخیر افتاده است؛ لذا ترکیه احساس می‌کند متحمل ضرر و زیان بزرگی در زمینه‌های اقتصادی و استراتژیک شده است؛ به این دلیل که یونان جایگاه آن را تصاحب خواهد کرد.

این کارشناسان تأکید کردند، ترکیه توافق دریایی را با اتحادیه اروپا امضا نمی‌کند و لذا حق ندارد که جزو کشورهایی باشد که گاز تولید می‌کنند و یا گاز در دریای مدیترانه اکتشاف خواهند کرد.

به گفته این کارشناسان، ترکیه مشکلش با یونان را حل شده می‌داند ولی از آنجا که فرانسه با ترکیه درباره لیبی و آفریقا اختلاف نظر دارد، این موضوع را داغ کرده است. لذا زمانی‌که ترکیه می‌گوید آماده رویارویی با یونان است منظورش رویارویی با فرانسه است.

از سوی دیگر، تحلیلگران سیاسی می‌گویند اقدامات یونان در قالب اکتشاف نفت نزدیک سواحلش است در حالی‌که ترکیه به دنبال ایجاد مواضع و موقعیت‌های نظامی، استراتژیک و اقتصادی در سراسر این منطقه است.

تحلیلگران اضافه کردند، یونان کشتی‌هایش را به این منطقه اعزام نمی‌کند ولی هر از گاهی می‌شنویم که کشتی‌های ترکیه نزدیکی قبرس و یونان مستقر شده‌اند. ترکیه به دنبال ایجاد پروژه‌ای برای تکمیل نقش منطقه‌ای و بلکه نقش بین‌المللی‌اش است. در همین راستا وزیر دفاع ترکیه اخیرا تصریح کرد که ترکیه خودش را بازیگری بین‌المللی می‌داند که باید سهمی در تمامی پرونده‌های منطقه از لیبی گرفته تا اختلافات با یونان داشته باشد و درباره آنها اظهارنظر کند.

تحلیلگران خاطرنشان کردند، حمایت اتحادیه اروپا از یونان امری طبیعی است؛ چرا که یونان از اعضای اتحادیه اروپا هست و همچنین یونان بر خلاف ترکیه، با اعزام نیرو به لیبی و ایجاد پایگاه‌های نظامی در قطر چالش‌برانگیز نیست. به گفته آنها، در صورتی‌که ترکیه در سوریه و عراق حضور نداشت و نیز طرفی در پرونده لیبی نبود و با یونان درگیر می‌شد می‌توانستیم حوادث جاری را در چارچوب اختلافات تاریخی با یونان ارزیابی کنیم.

پربیننده ترین خبرها