پایگاه خبری عربی 21/

موضع دیگر حکام امارات و نزدیکان آنها در قبال عادی سازی روابط ابوظبی با تل آویو چیست؟

موضع دیگر حکام امارات و نزدیکان آنها در قبال عادی سازی روابط ابوظبی با تل آویو چیست؟
سه شنبه 11 شهريور 1399 - 10:35

از مجموع مواضع صادره از سوی حکام امارت های امارات متحده عربی و نزدیکان آنها در فضای رسمی و مجازی نشانگر عدم یکدست بودن و حتی مخالفت برخی اماراتی ها با تصمیم ابوظبی در عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی است. 

العالم- امارات

بررسی پایگاه خبری عربی 21، از مجموع مواضع صادره از سوی حکام امارت های امارات متحده عربی و نزدیکان آنها در فضای رسمی و مجازی نشانگر عدم یکدست بودن و حتی مخالفت برخی اماراتی ها با تصمیم ابوظبی در عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی است.

حکام شارجه، عجمان، راس الخمیه، ام القیوین و الفجیره هیچ حمایت یا تایید رسمی از توافق عادی سازی روابط ابوظبی با تل آویو نکردند و فرزندان آنها نیز از اظهارنظر در این خصوص اجتناب کردند. تنها محمد بن راشد آل مکتوم حاکم امارات درتوئیتی نوشت که "نام مردان صلح ساز شجاع در تاریخ ثبت می شود"، ولی اکثر فرزندانش سکوت را ترجیح دادند.

عربی 21 حساب های توئیتری 33 نفر از فعال خاندان آل مکتوم و فرزندان محمد بن راشد به همراه حساب های افراد دیگر از آل مکتوم در اینستاگرام و توئیتر را بررسی کرده که هیچ یک حمایتی از این اقدام ابوظبی نکردند. فقط دو نفر از دختران حاکم دبی موضع حمایتی از این توافق داشتند، دختر بزرگ منال که با منصور بن زیاد معاون نخست وزیر و وزیر امور ریاستی دولت امارات ازدواج کرده و توئیت محمد بن زاید درباره این توافق را ریتوئیت کرده و دختر دوم لطیفه که او نیز توئیت پدرش را بازنشر داده است.

امارت شارجه که دکتر سلطان بن محمد القاسمی حاکم آن است در مقایسه با دیگر امارات و علیرغم عدم انتقاد علنی، قوی ترین موضع را از طریق شیوخ خود علیه عادی سازی ابوظبی با تل آویو اتخاذ کرده است. شیخه جواهر القاسمی همسر حاکم شارجه خبر سی ان ان با عنوان «ترکی الفصیل: برپایی دولت فلسطینی به پایتختی قدس بهای عادی سازی با اسرائیل است» را بازنشر کرده است.

ریتوئیت جواهر القاسمی نشانگر مخالفت با عادی سازی روابط امارات با اسرائیل در سایه اعلام قدس اشغالی بعنوان پایتخت این رژیم است. دختر حاکم شارجه از اظهار نظر خودداری کرده اما دو روز قبل از اعلام این توافق در اینستاگرام نوشته که «من فلسطینی ام تا آزادی فلسطین و لبنانی ام تا عافیت یافتن بیروت».
حاکم راس الخیمه سعود بن صقر القاسمی نیز نفر دیگری است که این توافق را نادیده گرفته، اما محمد فرزندش به شدت آن را تایید و همزیستی و تسامح با اشغال گر را ضروری دانسته است.

عربی 21 حساب های 15 گانه شیوخ قواسمی (فرزندان حاکم شارجه، پسران و دختران برادرش حاکم سابق صقر) و دیگران را رصد کرده و همه این توافق را نادیده گرفتند و اظهارنظری نکردند.

همچنین رصد 20 حساب متعلق به شیوخ خاندان المعلا حاکم امارت ام القیوین شامل فرزندان سعود بن راشد حاکم این امارات همگی به همراه پدرشان اظهارنظری درباره این توافق نداشتند.

حمد بن محمد الشرقی حاکم الفجیره نیز همانند خاندان وی شامل برخی فرزندانش مثل محمد ولیعهد مشهورش و فرزند وی هم اظهارنظری نداشتند. یکی از اعضای خاندان الشرقی یعنی حمدان بن سرور بن سیف الشرقی علنی عادی سازی را تایید کرده که بازتاب زیادی داشته است.

خاندان النعیمی حاکم بر امارت عجمان (حمید بن راشد) نیز این توافق را نادیده گرفتند ولی برخی از افراد این خاندان در حساب های شان در توئیتر و اینستاگرام علیرغم عدم اتخاذ موضع از سوی حاکم این امارت، این توافق را تایید کردند. راشد پسر حاکم عجمان ازجمله حامیان عادی سازی است ولی عمار برادرش و ولیعهد این امارات موضعی نگرفته است.

مخالفان اماراتی می گویند ابوظبی به ریاست محمد بن زاید هرگونه ایفای نقش احتمالی اعضای شورای عالی امارات متحده را به حاشیه رانده، شورای عالی که از شیوخ امارات های هفتگانه تشکیل شده و همگی باید در اتخاذ تصمیمات حاکمیتی مشارکت داشته باشند ولی ابوظبی از سال ها قبل به صورت یکجانبه در خصوص این مسائل تصمیم گیری می کند.

حمد الشامسی مخالف اماراتی به عربی 21 گفت که ابوظبی شورای عالی اتحاد را به حاشیه رانده و با به حاشیه راندن نقش امارت های دیگر تصمیمات انفرادی اتخاذ کند که این امر به مثابه کودتا علیه قانون اساسی امارات متحده عربی است درحالی که بر اساس ماده 113 قانون اساسی دولت امارات مربوط به قانون تحریم اسرائیل که اخیرا ملغی شد ، چنین تصمیمی در صورت عدم تایید در خلال یک هفته از سوی شورای عالی اتحادیه، اعتبار ندارد.

پربیننده ترین خبرها