بهار عادی سازی؛ آیا عربستان سرش را از شن های ربع الخالی بیرون می آورد؟!

بهار عادی سازی؛ آیا عربستان سرش را از شن های ربع الخالی بیرون می آورد؟!
سه شنبه 11 شهريور 1399 - 14:43

آمریکا و رژیم اسرائیل همواره برای ایجاد روزنه ای برای نفوذ به کشورهای عربی به منظور سوق دادن آن ها به سمت عادی سازی خفت بار با رژیم اشغالگر اسرائیل تلاش کرده اند و پس از دوره ای از رکود در روند عادی سازی ، آنرا عملاً در امارات یافتند.

العالم - درگوشی

هیچ تردیدی در این امر وجود ندارد که عربستان که طی سال های گذشته، سر خود را در شن های ربع الخالی فرو کرده است، بعد از امارات به عادی سازی با رژیم اشغالگر اسرائیل روی خواهد آورد.

این درحالیست که یک دوره رکود در روابط عادی سازی وجود داشته است که از سال 1994 تا به امروز ادامه داشته است. امروزه بهار عادی سازی در روابط کشورهای عربی و خلیج فارس بعد از رکودی صورت گرفت که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا آنرا از بین برد.

اولین بهار عادی سازی در روابط با اسرائیل ، در دوران سادات در مصر در سال 1978 بود که به " توافق کمپ دیوید " معروف بود. پس از آن توافق صلح اسرائیل و مصر در سال 1979 امضا شد و سپس اردن و اسرائیل در سال 1994 ، توافق صلح را امضا کردند. در پی تحقق شرط های آمریکا و اسرائیل مبنی بر لزوم فراهم شدن ویژگی های خاص عادی سازی از جمله فرو رفتن در پستی و فساد و نیز تلاش برای خفه کردن صداها ، عادی سازی در امارات اتفاق افتاد،

عادی سازی مجانی

" رابرت اوبراین" مشاور امنیت ملی آمریکا قبل از آغاز سفر خفت بار هیات صهیونیستی آمریکایی به امارات، در نشست مشترک مطبوعاتی با نتنیاهو و جرد کوشنر مشاور ارشد دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا گفته بود : نگاه آمریکا به صلح در خاورمیانه،تاکیدی بر حاکمیت اسرائیل بر بلندی های جولان و تبدیل کردن شهرک سازی به حقی برای اسرائیل است" .

این مساله نشان می دهد که عادی سازی در هر صورت برای کشورهایی که در این مسیر قدم بر می دارند، حاصلی جز ناامیدی و خفت و تصرف بیشتر اراضی اشغالی فلسطین و سرزمین اشغالی جولان ندارد، برعکس آنچه که اماراتی ها و مزدوران آن ها در شبکه های مجازی تبلیغ می کنند.

کشوری که بخواهد به عادی سازی روی آورد، قبل از عادی سازی به طور کامل ، باید شرط های رژیم صهیونیستی و آمریکا را بپذیرد.

آمریکا برای تغییر رویکرد وهابی خونبار در عربستان سعودی، فشارهایی را یکی پس از دیگری بر این کشور وارد کرده و هدف از این فشارها ، این است که عربستان به مرحله پختگی خفت بار برای عادی سازی با رژیم اسرائیل، برسد.

کوشنر در سفرهای اول خود به عربستان و تا به امروز ، فشارهایی را بر بن سلمان وارد کرده تا آخرین ذره های حیا در وجود وی را هم از بین ببرد و این بار تلاش می کند تا بن سلمان را به حضور در مراسم امضای توافق عادی سازی میان اسرائیل و امارات مجبور کند.

روزنامه اسرائیلی "یدیعوت احرونوت" روز یکشنبه گذشته (30 اوت) 2020 ، از فشارهای جرد گوشنر بر محمد بن سلمان ولیعهد سعودی برای وادار کردن وی به حضور در مراسم امضای توافق عادی سازی میان اسرائیل و امارات پرده برداشت.

شاهزاده بن سلمان درصورت قبول شرط های کوشنر، از نظر آمریکا و اسرائیل، صلاحیت تکیه زدن به مسند پادشاهی در عربستان را دارد. اولین شرط کوشنر، تغییر دین وهابی عربستان که از سوی وزارت مستعمره انگلیس برای گسترش اختلاف میان مسلمانان در جزیره العرب از طریق رویکرد تکفیری خونبار تاسیس شده است، شرط کوشنر این است که این دین وهابی به دینی جدید که ویژگی آن شکاف و از هم پاشیدگی اجتماعی و اخلاقی است، تغییر یابد و این همان چیزی است که بن سلمان سخت بر روی آن کار کرده است و این کار را با تلاش برای تبدیل کشورش به رقاص خانه و کلوب های شبانه و تشویق جوانان به فسق و فجور پس از خفه کردن صدای مبلغین اهل تسنن و زندانی کردن بسیاری از آنان انجام داده است.

بن زاید و بن سلمان به دنبال چه هستند؟

کوشنر هنوز از اظهارات خفت بار خود خطاب به کسانی که به عادی سازی روابط با اسرائیل روی آورده اند، دست برنداشته است ، به گونه ای که در داخل خاک امارات به ویژه در داخل فرودگاه ابوظبی با لحنی توهین آمیز ، درباره حاکمان امارات و کسانی که پس از آن وارد گرداب پستی و عادی سازی می شوند و درصدر آنان عربستان ، گفت " آمریکا می تواند برتری نظامی منحصر به فرد اسرائیل را حفظ کند و درعین حال، روابطش را با امارات گسترش دهد. این بدان معناست که امارات باید به تسلیم شدن در برابر اسرائیل بدون گرفتن چیزی در ازای آن ادامه دهد و در برابر این " غده سرطانی" یعنی اسرائیل، مطیع باشد. امارات همچنین باید هواپیماهای اف - 35 را فراموش کند. به عبارت دیگر، "سر امارات بی کلاه مانده است".

نه فقط کسانی که به دنبال عادی سازی روابط هستند ، سرشان بی کلاه مانده است، بلکه آمریکا در دوران ترامپ همه کشورهای عربی منطقه خلیج فارس را دوشید و چیزی برایشان باقی نگذاشت.

پربیننده ترین خبرها