چرا در عربستان نوبت به برکناری مخالفان نظامی رسیده است؟

چرا در عربستان نوبت به برکناری مخالفان نظامی رسیده است؟
سه شنبه 11 شهريور 1399 - 19:51

خبر:

پس از ماجرای دستگیری و حبس بیش از 200 شاهزاده سعودی در هتل ریتز عربستان و دستگیری ولیعهد سابق و تحت تعقیب قرار گرفتن الجبری و ... حالا نوبت به تصفیه حساب با نظامیان مخالف رسیده است.

تحلیل:

- اگر اتهام وارده به "فهد بن ترکی" فرمانده ائتلاف عربی علیه یمن بهره ای از حقیقت داشته باشد اولین معنای آن این است که جنگ 5ساله یمن هم بهانه ای برای اطفاء شهوت قدرت طلبی بن سلمان بوده و هم به عاملی برای اختلاس و پر کردن جیب بسیاری از مسئولانی مانند این فرمانده نظامی بکار گرفته شده است.
- همچنین سوال بی پاسخ این است که چطور در زمان وزارت دفاع چندین ساله بن سلمان این چنین سوءاستفاده هایی صورت گرفته و او از این مساله غافل بوده است. این نگاه به این تحلیل می‌انجامد که یا این اتهام بهره ای جدی از واقعیت ندارد و تنها با هدف تصفیه حساب با شخصیتی صاحب نفوذ در سیستم نظامی سعودی و در قالب کلی حذف مخالفان بن سلمان صورت پذیرفته، یا آنکه اتهام از ابتدا روشن بوده اما بنابه دلایلی از جمله سر به فرمان بودن فهد بشکلی تعمدی نادیده گرفته می‌شده و یا بالاخره آنکه به‌قدری مدیریت بن سلمان در دوران وزارت آنقدر ضعیف بوده است که این امکان برای شخصی چون فهد سالیان سال فراهم بوده است که در سایه ضعف مدیریت وزیر جوان به سوءاستفاده مالی ادامه دهد. بدیهی است باور به هریک از این گزینه ها مساوی است با عدم صلاحیت بن سلمان برای جلوس برتخت سلطنت در سعودی
- مطلق بن سالم شخصیتی که به درخواست بن سلمان جایگزین فهد شده است فردی است که وفاداری خود را به بن سلمان و خاندان سعودی با فرماندهی نیروهای موسوم به سپر جزیره و ماجرای سرکوب ملت بحرین در سال 2011 ثابت کرده است. می‌توان انتظار داشت در سایه این تغییر علت ناکامی‌ها سعودی در جنگ 5ساله با یمن متوجه فهد معرفی شود و کوشش شود در سایه محاکمه فهد و دیگر نظامیان معزول در این سناریو شخصیت بن سلمان از ناکارآمدی در این جنگ مبرا جلوه داده شود.
- اگر چه در عالم واقع از "ائتلاف علیه یمن" جز نامی باقی نمانده واین سعودی وامارات هستند که شاکله اصلی این باصطلاح ائتلاف را تشکیل میدهند اما سکوت معنا دار امارات و جریان‌های وابسته به این کشور در یمن نسبت به این تغییر در فرماندهی ائتلاف تامل برانگیز است. آیا در میان اتهامات فهد اتهامی مبنی برجانبداری او از امارات هم ثبت شده است یا نه؟ را باید به‌انتظار روشن تر شدن ابعاد این ماجرا نشست.

پربیننده ترین خبرها