نخست‌وزیر مصر برای تشکیل کمیته عالی مشترک با عراق به بغداد سفر می‌کند

نخست‌وزیر مصر برای تشکیل کمیته عالی مشترک با عراق به بغداد سفر می‌کند
چهارشنبه 12 شهريور 1399 - 13:16

نخست‌وزیر مصر به زودی برای اعلام تشکیل کمیته عالی مشترک بغداد-قاهره به عراق سفر خواهد کرد.

العالم- مصر

دو طرف مصری و عراق بر میزان نشست‌های دوجانبه با هدف تشکیل یک کمیته عالی مشترک در مرحله آتی افزوده‌اند و قرار است به زودی در بغداد، «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق میزبان همتای مصری خود «مصطفی مدبولی» باشد.

به نوشته پایگاه خبری «المعلومه»، «احمد نایف الدلیمی» سفیر عراق در قاهره و نماینده دایمی آن در اتحادیه عرب طی دیدار با «هاله سعید» وزیر برنامه‌ریزی و توسعه اقتصادی مصری گفت: عراق اکنون در سایه پیروزی بر گروه‌های تروریستی داعشی و برقراری امنیت و گشایش سیاسی‌ منطقه‌ای و بین‌المللی، عرصه جذابی برای شرکت‌ها و سرمایه‌گذاری‌های خارجی است.

وی در ادامه بر اهمیت توافق راهبردی همکاری میان دو کشور دوست و برادر عراق و مصر تاکید کرد و گفت: در حال حاضر هماهنگی‌های لازم با بغداد برای بررسی پیش‌نویس‌های توافق‌های پیشنهادی از سوی طرف مصری و دستیابی به موعد نهایی برای تشکیل کمیته عالی مشترک در بغداد در جریان است.

الدلیمی در ادامه موفقیت‌های این وزارتخانه و تلاشهای انجام شده برای تبدیل مصر به یک مرکز سرمایه‌گذاری منطقه‌ای که بسیاری از بخش‌های اقتصادی را در بر می‌گیرد، علاوه بر نقش آن در چشم انداز مصر برای سال ۲۰۳۰، ستود.

وی افزود: مصر از نخستین کشورهای منطقه محسوب می‌شود که چشم انداز و برنامه طولانی‌مدت برای توسعه پایدار داشت و عراق تلاش می‌کند یک همکاری مثمرثمر میان دو کشور برقرار کند به خواسته‌های دوملت در پروژه‌های همکاری و به اشتراک‌گذاری تجربیات که زمینه‌های مختلف و متنوعی از همکاری است و در تقویت اقتصادی و توسعه در هر دوکشور کمک می کند، پاسخ گوید.

در مقابل، السعید نیز تاکید کرد که دولت مصر بر تشکیل این کمیته عالش مشترک تاکید دارد آن را یکی از مهمترین ابزارهای فعالسازی همکاری میان دو کشور در زمینه‌های مختلف محسوب می‌کند.

نخست‌وزیر عراق 25 آگوست گذشته که برای حضور در نشست سه‌جانبه با رهبران مصر و اردن به امان سفر کرده بود، طرحی اقتصادی به «عبدالله دوم» شاه اردن و «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر ارائه کرد که مبتنی بر سه ستون نفت عراق، نیروی انسانی مصر و استفاده از اردن به عنوان حلقه ارتباطی استوار است.

فارس

پربیننده ترین خبرها