دخالت فرانسه در اوضاع داخلی لبنان را چطور ارزیابی می‌کنید؟

دخالت فرانسه در اوضاع داخلی لبنان را چطور ارزیابی می‌کنید؟
چهارشنبه 12 شهريور 1399 - 18:04

کارشناسان می‎گویند که لبنان همچنان از تبعات نظام طایفه‌ای که فرانسه آن را از 100 سال پیش پایه ریزی کرده، رنج می‌برد؛ و نکته قابل توجه آن است که این نظام طایفه‌ای توسط کشوری با نظام حکومتی سکولار در لبنان تاسیس شد.

العالم ـ لبنان

تحلیلگران معتقدند، کسانی که می‌توانند به امانویل مکرون درخصوص انجام اصلاحات تضمین هایی ارائه دهند، گروه سیاسی حاکم و احزاب سیاسی هستند که کشور را تحت کنترل خود دارند. پرونده های متعددی در لبنان وجود دارد که بدون یافتن راه حلهایی مناسب برای آنها، نمی توان در لبنان به پیشرفتی نائل شد.

آنها می گویند که فرانسه تنها بازیگر عرصه لبنان نیست؛ بلکه باید نقش آمریکا را نیز مدنظر قرار داد. و حال که مکرون با سران تمام احزاب و از جمله حزب الله دیدار کرد؛ این سیاستمداران تصریح می کنند که فرانسه می خواهد دولتی متشکل از تمام طرف ها در لبنان تشکیل دهد؛ اما امریکا با هرگونه ایفای نقش از جانب حزب الله در عرصه سیاسی لبنان مخالف است.

کارشناسان روابط بین الملل بر این باروند که مکرون نمی تواند یک نظام سیاسی ویژه ای را بر لبنان تحمیل کند. ساختار نظام سیاسی در لبنان هیچ گونه ارتباطی با فرانسه ندارد بلکه مساله ای است که فقط به ملت لبنان مربوط می شود. مکرون قطعا ناتوان تر از آن است که یک نظام حکومتی سکولار بر لبنان تحمیل کند.

ماکرون که در ششم آگوست و دو روز پس از انفجار بیروت وارد لبنان شده بود، هفته جاری برای بار دوم به این کشور سفر کرد. رئیس جمهور فرانسه در پایان سفر خود به بیروت گفت که تشکیل دولت جدید لبنان طی دو هفته آینده انجام خواهد شد.

پربیننده ترین خبرها