"جبهه النصره" رسما دولت خود را در ادلب تاسیس کرد!

پنج‌شنبه 13 شهريور 1399 - 22:32

گروه تروریستی جبهه النصره اعلام کرد، مناطق تحت سیطره‌اش در ادلب و حومه آن و نیز حومه غربی حلب تابع دولتی است که شامل نهادها و موسساتی است. این در حالی‌ست که ترکیه در اجرای تعهداتش در چارچوب توافق سوچی و تفاهمنامه‌های منعقده در سال گذشته میلادی طفره می‌رود.

العالم- کشکول

جبهه النصره در نشست سرانش با خبرنگاران در روز یکشنبه اعلام کرد: "دولتی در ادلب تاسیس شده است خواه مورد پذیرش واقع شود و خواه رسمیت پیدا نکند، این دولت دارای اختیارات و نهادهایی است که سرتاسر این منطقه را اداره می‌کند."

جبهه النصره افزود، این دولت "در نزد ملت و تمام جهانیان مشروعیت دارد" و تشکیل آن " پیروزی استراتژیک است".

اعلامیه جدید النصره درباره تشکیل دولت به صورت آنی صادر نشد بلکه تدابیر تشکیل چنین دولتی(!) در ادلب از قبل آماده و تمامی امورات هموار شده بود و این گروه رقبای خود را که با ترکیه هم‌سنگر نیستند حذف کرده است از جمله گروهک موسوم به "فآثبتوا" و تروریست معروف "ابو مالک التلی"، که از این گروه جدا شده است.

گام‌های النصره برای تشکیل دولت ادعایی خود در ادلب به صورت تدریجی و با حذف فیزیکی رقبا و تثبیت سیطره‌اش بر گذرگاه‌های اصلی و فرعی مشترک با ترکیه در این منطقه، برداشته شد و این اقداماتش را تا سیطره بر مهم‌ترین محصولات کشاورزی در ادلب به‌ویژه گندم و احتکار سوخت و نیز قاچاق آثار باستانی گسترش داد. البته این اقدامات هرگز در نبود و غیبت ترکیه انجام نمی‌شد.

منظور النصره از "پیروزی استراتژی" یعنی کسب رضایت کامل ترکیه است. آنچه برای ترکیه در این خصوص مهم است سازماندهی این گروه- صرف‌نظر از ماهیت ایدئولوژی آن- برای تضمین امنیت خود و جلوگیری از گسیل شدن عناصر این گروه به داخل ترکیه است و همچنین از این عناصر در میدان‌های نبرد، خواه در سوریه و یا هر کشوری دیگری مانند لیبی، و نیز به عنوان اهرمی در هرگونه مذاکرات با دمشق و همپیمانان روسی و ایرانی آن استفاده کند. ترکیه عناصر النصره را همچنینی کارتی تهدیدآمیز علیه اروپا تلقی می‌کند. ترکیه همچنانکه گذرگاهی برای ورود این عناصر به سوریه طی 10 سال جنگ بوده، همچنین گذرگاهی برای این تندروها به سمت اروپا نیز محسوب می‌شود.

ترکیه در اجرای توافقاتش با روسیه درباره ادلب، به‌ویژه درخصوص بازگشایی و تامین امنیت جاده بین‌المللی حلب- لاذقیه(m4) طفره می‌رود و عملیات احداث مواضع نظامی در شمال سوریه گسترش داده است تا هرگونه حمله نظامی ارتش سوریه برای بازپس‌گیری ادلب را سخت و دشوار کند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها