در گفتگو با العالم مطرح شد؛

دلیل شتاب فرانسه و آمریکا برای فعالیت در لبنان چیست ؟  

دلیل شتاب فرانسه و آمریکا برای فعالیت در لبنان چیست ؟  
جمعه 14 شهريور 1399 - 12:54

"غالب قندیل " مدیر مرکز مطالعات راهبردی و رسانه‌ای «الشرق الجدید» گفت: اخیرا مشخص شده که ابتکار جامعه مدنی فرانسه در لبنان برای تشکیل دولت مصطفی ادیب با آگاهی و هماهنگی آمریکایی ها بوده است. 

العالم لبنان

قندیل در گفت وگو با برنامه "مع الحدث" در شبکه العالم اظهار داشت: اظهارات مایک پومپئو وزیر امور خارجه آمریکا تاکیدی بر تفاهم با فرانسوی ها درباره ابتکار لبنان است و معنایش این است که کشور در برابر روی گردانی کشورهای غربی از سیاست های پیشین خود در قبال لبنان قرار دارد و انتقال از سیاست خفقان و محاصره فشار و فروشکستن لبنان است.

وی افزود: فروپاشی اقتصادی ناشی از اعمال فشار امریکا و تحریم هایی است که ترامپ آن را تحریم های کشنده و مرگبارتوصیف کرد.

قنندیل دلیل این چرخش غرب را گرایش لبنان به شرق دانست که دولت مستعفی حسان دیاب با قدرت مطرح و سید حسن نصرالله رهبر مقاومت نیز بدان اشاره کرد و میشل عون رئیس جمهوری لبنان نیز از آمادگی خود برای انجام ابتکارهای چین، عراق، ایران و سوریه خبر داد و این کشورها نیز پیشنهادهایی مطرح کردند که بیانگر این است که خطری که جفری ویلدمن سفیر پیش از این در کمیته امور خارجه کنگره امریکا نسبت بدان هشدار داده بود را محتمل می کند.

قندیل افزود: ویلدمن گفته خطر لبنان پس از فروپاشی ،آمدن روسیه، چین و ایران به این کشور است و اینکه لبنانی ها ناچار به شراکت با این کشورها شوند، که باید بدان توجه کرد . بنابراین باید در نحوه کمک اقتصادی و جلوگیری از فروپاشی آن نقش داشته باشیم تا لبنان به سمت شرق نرود و منافع اقتصادی واستراتژی نابود شود.

قندیل افزود: نفوذ امریکا در لبنان، اگر منافع اسرائیل اقتضا کند، زمینه ساز مداخلات سیاسی می شود.

وی تاکید کرد : این مساله برای آمریکا بسیار مهم است از این رو در همه حوادث لبنان ، نقش هماهنگی با فرانسه را بر عهده دارد.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها