فشار سازمان جاسوسی فرانسه بر لبنان برای اجرایی شدن طرح‌های ماکرون

فشار سازمان جاسوسی فرانسه بر لبنان برای اجرایی شدن طرح‌های ماکرون
جمعه 14 شهريور 1399 - 03:10

منابع لبنانی اعلام کردند که مدیر کل دستگاه اطلاعات خارجی فرانسه هم در روند تشکیل دولت جدید لبنان مداخله دارد.

العالم-اروپا

منابع لبنانی روز پنجشنبه گفتند که «برنارد امیه» مدیر کل اداره اطلاعات خارجی فرانسه به تلاش‌ها برای فشار آوردن به لبنان در تشکیل دولت جدید و اجرای اصلاحات مورد نظر پاریس پیوسته است.

سه مقام لبنانی گفتند که امیه با مقامات لبنانی تلفنی درباره موضوعاتی که در سفر اخیر «امانوئل ماکرون» به بیروت مطرح شد، گفت‌وگو کرده است.

یک مقام ارشد لبنانی گفته است: «بله، مدیر اطلاعات فرانسه در حال پیگیری کلیه پرونده‌هایی است که ماکرون در آخرین بازدید خود مطرح کرده است. برای این منظور، او در حال برقراری ارتباط با بسیاری از مقامات لبنانی از همه جریان‌ها است. آنها را گام به گام دنبال می‌کند و از آنها می‌خواهد که روند اصلاحات را تسریع کنند».

امیه که پس از خدمت به عنوان مشاور «ژاک شیراک» رئیس جمهور اسبق فرانسه از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۷ سفیر فرانسه در لبنان بود ، اندکی پس از قدرت گرفتن ماکرون در سال ۲۰۱۷ به عنوان مدیر اطلاعات منصوب شد.

امیه زمان ترور رفیق الحریری ، نخست وزیر اسبق لبنان، دوست نزدیک شیراک، در سال ۲۰۰۵ در سمت سفیر فرانسه در لبنان بود.

بسیاری از دیپلمات‌ها بر نقش برنارد امیه در خروج نیروهای سوریه از لبنان پس از ترور رفیق الحریری نخست وزیر پیشین لبنان در سال ۲۰۰۵ تاکید می‌کنند.

به گفته منابع لبنانی، امیه یکی از چندین مقام فرانسوی است که روند امور مربوط به تشکیل دولت لبنان را از جناح های لبنانی پیگیری می‌کند و از دیگر مقامات فرانسوی، «امانوئل بن»، مشاور ارشد دیپلماتیک ماکرون و سفیر سابق فرانسه در بیروت هستند.

امانوئل ماکرون روز سه شنبه در جریان سفر به لبنان به مقامات این کشور تا پایان ماه اکتبر (۱۰ آبان) برای آغاز برنامه اصلاحات مهلت داد.

رئیس جمهور فرانسه هشدار داده است که کشورش در صورت کارشکنی در مسیر اجرای اصلاحات مورد نظر پاریس، تحریم‌هایی علیه سیاستمداران لبنانی وضع خواهد کرد.

فارس

پربیننده ترین خبرها