بحرین بر حسب عادت، مجری دستورات است و حریم هوایی خود را به روی اسرائیل می گشاید

بحرین بر حسب عادت، مجری دستورات است و حریم هوایی خود را به روی اسرائیل می گشاید
جمعه 14 شهريور 1399 - 20:50

به نظر می رسد نظام بحرین از پذیرش نقش ذلت باری که عربستان، امارات،کشورهای غربی و رژیم صهیونیستی برایش تعیین کرده اند، هیچ شرم نمی کند و بدون چون و چرا و بدون پایبندی به مساله فلسطین،مهم ترین مساله امت اسلامی و عربی، فقط مجری دستورات است.

العالم - كشكول

بحرین در آخرین ساعات روز پنج شنبه از بازکردن حریم هوایی خود در برابر پروازهای اسرائیل درست دو روز پس از اقدام مشابه عربستان خبر داد.

خبرگزاری بحرین به نقل از مقامات هواپیمایی این کشور از موافقت با درخواست هواپیمایی امارات مبنی بر باز گذاشتن حریم هوایی خود بر روی پروازهایی که از امارات به اسرائیل و یا از اسرائیل به سایر کشورها عزیمت می کنند،خبر داد.

وزیر اطلاعات رژیم صهیونیستی نیز گفت بحرین و سلطان نشین عمان در عادی سازی روابط شاید مانند امارات عمل کنند.

دوشنبه گذشته نیز پس از اعلام توافق در 13 اگوست اولین پرواز تجاری از رژیم صهیونیستی به امارات به عنوان اولین گام عادی سازی روابط میان دو طرف شکل گرفت.

این هواپیمای اسرائیلی از حریم هوایی عربستان عبور کرد که بدین ترتیب مدت پرواز میان تل آویو و ابوظبی از 7 ساعت در صورت عدم عبور از این کشور به سه ساعت و نیم کاهش یافت.

شرکت هواپیمایی اسرائیلی " العال" نیز روز پنج شنبه از راه اندازی اولین سفر تجاری به امارات در 16 سپتامبر و هفتگی بودن آن خبر داد.

جرد کوشنر مشاور و داماد دونالد ترامپ رئیس جمهوری امریکا نیز چند روز پیش برای اعمال فشار و آغاز اقدامات عادی سازی با رژیم صهیونیستی، به بحرین سفر کرد.

خبرگزاری رسمی بحرین اعلام کرد حمد بن عیسی آل خلیفه شاه بحرین هنگام استقبال از کوشنر در کاخ الصافریه (یکم سپتامبر2020) تاکید کرد : ثبات و همبستگی کشورهای خلیج فارس در همه جوانب متکی برعربستان سعودی است و ما در سختی و آسایش برای ایجاد ثبات و شکوفایی در منطقه با این کشور هستیم.

شاه بحرین این سخن را هفته پیش هنگام استقبال از مایک پمپئو وزیر امور خارجه امریکا که برای موضوع عادی سازی به این کشور سفر کرده بود، بارها تکرار کرد. به نظر می رسد اشاره شاه بحرین به عربستان به این معناست که منامه پیش از ریاض به عادی سازی اقدام نخواهد کرد که عملا نیز چنین شد.

شبکه رسمی عبری رژیم صهیونیستی " کان" به نقل از یک مقام این رژیم که نامش را نبرد گفت: انتظار می رود دولت بحرین در آینده ای نزدیک پس از جشن عادی سازی روابط با امارات در کاخ سفید توافق صلحی با رژیم صهیونیستی امضا کند.

بحرین نیز به امارات به خاطر توافق عادی سازی تبریک گفت و آن را اقدامی برای تقویت فرصت دست یافتن به صلح در خاورمیانه قلمداد کرد.

دیروز بحرین به درخواست فلسطین در قرار دادن "بند مخالفت با عادی سازی " در حاشیه دستور نشست اتحادیه عرب اعتراض و حتی فلسطین را تهدید کرد و گفت بندی از طرف خود برای تایید عادی سازی و تشویق معامله قرن خواهد گذاشت.

شبکه المیادین این مساله را به نقل از برخی منابع دیپلماتیک مطرح و اعلام کرد برخی کشورهای عربی از اقدام فلسطین در بررسی یا محکوم کردن اقدام عادی سازی روایط اسرائیل و امارات جلوگیری و برخی کشورها با نفوذ و حمایت کشورهای قدرتمند، فلسطین را تهدید می کنند.

در همین راستا این منابع تاکید کردند به دلیل اعتراض بحرین، با درخواست فلسطین برای برگزاری نشست فوق العاده اعضای اتحادیه عرب برای اعلام مخالفت با عادی سازی روابط امارات و اسرائیل، مخالفت شد.

فلسطین خواستار قرار دادن بندی مبنی بر مخالفت با عادی سازی در حاشیه نشست اتحادیه عرب در نهم ماه جاری شد.

با نگاهی گذرا به نقشه درخواهیم یافت بحرین در برابر دیگر کشورهای همسایه بسیار کوچک است به عبارت دیگر هواپیمای اسرائیل برای عزیمت به امارات از حریم آن عبور نکرد زیرا هیچ تاثیری در زمان و هزینه سفر نداشت. از این رو این اقدام فقط برای عادی سازی است تا به دیگر اقداماتش افزوده شود و میزان تسلیم شدن حاکمان بحرین را نشان دهد.

در زیر به مهم ترین دیدارها و تماس های نظام بحرین با رژیم اشغالگر صهیونیستی اشاره می کنیم:

سپتامبر 1994 یوسی سارید وزیر محیط زیست رژیم صهیونیستی در راس یک هیات بلندپایه صهیونیستی به بهانه شرکت در کنفرانس محیط زیست به منامه رفت که در جهان عرب جنجال آفرین شد.

ژانویه 2000 سلمان بن حمد آل خلیفه ولیعهد بحرین با شیمون پرز رئیس وقت رژیم صهیونیستی در حاشیه کنفرانس دافوس دیدار کرد که مهمترین نتیجه آن بسته شدن دفتر تحریم رژیم صهیونیستی در بحرین و آغاز مسیر علنی شدن عادی سازی روابط میان طرفین بود.

اکتبر 2007 خالد بن احمد بن محمد آل خلیفه وزیر امورخارجه بحرین در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد با اعضای کمیته یهودیان آمریکا در نیویورک دیدار کرد.

ژانویه 2009 پادشاه بحرین در حاشیه کنفرانس گفت وگوی ادیان در نیویورک با پرز و تسیپی لیونی وزیر امور خارجه وقت رژیم صهیونیستی دیدار کرد.

دسامبر 2016 ویدیوی رقص شخصیتهای بحرینی با خاخام های صهیونیست در شبکه های اجتماعی منتشر شد.

فوریه 2017 ایوب قرا وزیر ارتباطات رژیم صهیونیستی گفت که با مبارک خلیفه شاهزاده بحرینی در تل آویو دیدار کرده است.

دسامبر 2017 هیاتی از جمعیت "این همان بحرین است" به رژیم صهیونیستی سفر کرد، این اولین سفر علنی یک هیات بحرینی به سرزمینهای اشغالی در چارچوب پیامهای دوستی ارسال شده توسط بحرین به صهیونیستها بود.

مه 2018 تیم بحرین در مسابقات دور ایتالیا 2018 که زیر نظر رژیم صهیونیستی در سرزمینهای اشغالی برگزار شد، شرکت کرد.

فوریه 2019 بحرین در کنفرانس صلح و امنیت خاورمیانه در ورشو شرکت کرد که نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در آن حضور داشت.

ژوئن 2019 بحرین میزبان کارگاه اقتصادی برای فروش فلسطین تحت عنوان "کارگاه صلح برای شکوفایی" بود که هیات های رسمی و رسانه های صهیونیستی در آن حضور یافتند.

ژوئن 2019 بحرین اعلام کرد که یک هیات اسرائیلی در نشست کمیته میراث جهانی که یونسکو آن را برگزار می کند، شرکت خواهد کرد.

ژانویه 2020 عبدالله بن راشد آل خلیفه سفیر بحرین در واشنگتن در کنفرانس شوم اعلام معامله قرن به نمایندگی از کشورش شرکت کرد که به معنای موافقت منامه با دیدگاه آمریکا برای حذف آرمان فلسطین بود.

فوریه 2020 در اقدامی بی سابقه در جهان عرب، دادگاه بحرین، سه شهروند بحرینی را به اتهام آتش زدن پرچم رژیم صهیونیستی در جریان تظاهرات یاری قدس و آرمان فلسطین به زندان محکوم کرد.

2 مارس 2020 فوزار خلیفه و نانسی خضوری نمایندگان مجلس شورای بحرین با اعضای شورای نمایندگان یهودیان انگلستان برای حمایت از رژیم صهیونیستی دیدار کردند، این شورا در زمینه جلوگیری از فعالیت جنبشهای جهانی تحریم رژیم صهیونیستی ( بی دی اس) و شکایت علیه آنان فعالیت دارد.

آیا خیانتی بزرگتر از این خیانت به مساله فلسطین و فلسطینیان و جانفشانی های آنان و امت عرب و مسلمان وجود دارد؟

پربیننده ترین خبرها