حماس: بحرین و عربستان از زمینه‌سازی برای برقراری روابط با رژیم صهیونیستی بپرهیزند

حماس: بحرین و عربستان از زمینه‌سازی برای برقراری روابط با رژیم صهیونیستی بپرهیزند
جمعه 14 شهريور 1399 - 17:24

حازم قاسم سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) جمعه از تمام کشورها از جمله بحرین و عربستان خواست از زمینه سازی برای ایجاد روابط با رژیم صهیونیستی پرهیز ‌کنند.

العالم - فلسطین اشغالی

به گزارش خبرگزاری شهاب فلسطین، قاسم افزود: این رفتار در تضاد با منافع ملی و نیز مخل امنیت ملی کشورهای عربی است.

وی تصریح کرد: شایسته است که کشورها مانع امارات برای عادی ‌سازی روابط شوند، نه این که از این اقدام دولت ابوظبی که مخالف با حقوق مردم فلسطین بوده و رژیم اشغالگر صهیونیست را برای ارتکاب جنایت‌های بیشتری تشویق می‌کند، حمایت کنند.

قاسم گفت، کمک برخی کشورها به امارات در توافقنامه عادی سازی با رژیم صهیونیستی به اشغالگر کمک می‌کند تا این رژیم سیاست توسعه‌طلبانه خود را در منطقه اجرا کند.

اظهارات قاسم ساعتی پس از آن روی می‌دهد که بحرین به هواپیماهای رژیم صهیونیستی که قصد تردد به امارات متحده عربی را دارند، اجازه داد تا از حریم هوایی این کشور استفاده کنند.

در همین ارتباط شبکه خبری "المیادین" لبنان چهارشنبه شب به نقل از منابع دیپلماتیک فاش کرده بود که درخواست فلسطین برای نشست فوق العاده اتحادیه عرب به منظور اعلام رد عادی سازی امارات با رژیم صهیونیستی به علت اعتراض بحرین رد شد.

این اقدام بحرین پس از آن روی می‌دهد که «الی کوهن» وزیر امنیت و اطلاعات رژیم صهیونیستی ۲۷ مردادماه گذشته گفت که پیش بینی وی آن است که بحرین از جمله کشورهای بعدی باشد که به پیروی از امارات، روابط خود با اسرائیل را عادی می‌کند.

همچنین "حمد بن عیسی آل خلیفه" شاه بحرین روز سه‌شنبه در دیدار با "جرد کوشنر" مشاور ارشد و داماد ترامپ که به منامه رفته بود، از توافق رژیم صهیونیستی و امارات در سایه نظارت آمریکا قدردانی و تشکر کرد و مدعی شد که این اقدام موجب برقراری امنیت و ثبات در منطقه خاورمیانه خواهد شد.

این منابع همچنین اعلام کردند که فلسطین قرار دادن بندی را در خصوص رد عادی سازی در حاشیه نشست عادی اتحادیه عرب که قرار است ۹ سپتامبر برگزار شد، خواستار شده است اما بحرین این درخواست فلسطین را رد کرده است.

روز چهارشنبه نیز اداره کل هواپیمایی عربستان سعودی موافقت خود را با درخواست امارات متحده عربی برای عبور پروازهای این کشور از حریم هوایی عربستان به مقصد «تمام کشورها» از جمله سرزمین های اشغالی و بالعکس اعلام کرده بود.

پیش‌تر نیز هواپیمای بوئینگ متعلق به شرکت اسرائیلی «العال» در نخستین پرواز مستقیم خود به مقصد امارات با عبور از حریم هوایی عربستان، ‌در فرودگاه ابوظبی بر زمین نشست.

آمریکا، رژیم صهیونیستی و امارات متحده عربی پنجشنبه ۲۳ مرداد ۹۹ با انتشار بیانیه‌ مشترکی از عادی سازی روابط به طور رسمی میان ابوظبی و تل‌آویو خبر دادند.

در روزهای اخیر تماس‌ها و روابط دیپلماتیک میان امارات و رژیم صهیونیستی طبق توافق یادشده افزایش یافته است.

سران سعودی و امارات در سال‌های اخیر برای ارتباط با صهیونیست‌ها تلاش‌های زیادی کرده‌اند که با روی کار آمدن «دونالد ترامپ» در آمریکا در سال ۲۰۱۵ میلادی این روند سرعت بیشتری به خود گرفته است.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها