انتقاد شدید رئیس‌جمهور سابق تونس از ولی‌عهد سعودی

انتقاد شدید رئیس‌جمهور سابق تونس از ولی‌عهد سعودی
شنبه 15 شهريور 1399 - 13:13

رئیس‌جمهور سابق تونس در ویدئویی از دولت سعودی خواست تا پیش از آن‌که مردم آن‌ها را مجبور کنند، دست به اصلاحات واقعی بزند.

العالم - عربستان سعودی

«منصف المرزوقی» رئیس‌جمهور سابق تونس با انتشار ویدئویی در صفحه شخصی خود در فیسبوک، از «محمد بن سلمان» خواست تا زندانیان عقیدتی و سیاسی را آزاد کند.

به نوشته وبگاه القدس العربی، المرزوقی در این ویدئو، تأکید کرد که ممانعت دولت سعودی از آزادی‌های مشروع موجب گسترش اعتراضات و خواسته‌های اصلاحگرانه خواهد شد.

این ویدئو با هدف مشارکت در کمپین آزادی «سلمان العوده» از علمای زندانی عربستانی و دیگر زندانیان سیاسی منتشر شده بود. کمپینی که در شبکه‌های اجتماعی به راه افتاده است.

رئیس‌جمهور سابق تونس و رهبر حزب «کنگره برای جمهوری» خطاب به بن سلمان گفت: «تلاش برای خاموش کردن خواسته‌های اصلاحگرانه پیش از این بارها آزموده و به شکست منجر شده است. فریادهایی که خواهان اصلاح هستند، هرگز ساکت نخواهند شد، بلکه نتیجه عکس خواهد داد و هرچه بیشتر برای سرکوب این فریادها تلاش کنید، قدرت آن‌ها فزونی خواهد گرفت و مردم بیش از پیش حول آن صدا جمع خواهند شد.»

مرزوقی تأکید کرد که سرانجام مردم دولت سعودی را مجبور به انجام اصلاحات واقعی خواهند کرد، نه اصلاحاتی که ولی‌عهد سعودی در پی آن است.

این رهبر سیاسی تونسی، سپس خواستار آزادی «سلمان العوده» و دیگر زندانیان شد و گفت که آن‌ها از ارزش‌ها دفاع می‌کنند و تأکید کرد که آزادی آن‌ها به نفع دولت سعودی و امت اسلامی است.

مرزوقی چندی پیش نیز خواستار آزادی «لجین الهذلول» فعال زن عربستانی شده و از فعالان حقوق بشر جهانی خواسته بود تا کمپین حقوقی برای تحت فشار قرار دادن دولت سعودی تشکیل دهند.

پس از ولی‌عهد شدن بن سلمان در ژوئن ۲۰۱۷ و آغاز موج جدید بازداشت‌ها، «سلمان العوده» روحانی سرشناس عربستانی نیز در سپتامبر همان سال یعنی سه ماه پس از ولی‌عهدی بن سلمان دستگیر و روانه زندان شد. او متهم به عضویت در گروه اخوان‌المسلمین (که از نظر دولت سعودی، تروریستی است) و مخالفت با محاصره قطر است.

تا کنون چندین بار محاکمه وی به تعویق افتاده و در طول نزدیک به سه سال گذشته بدون محاکمه در بازداشت به سر می‌برد. شایعاتی بسیاری از احتمال صدور حکم اعدام برای او منتشر شده است.

فارس

پربیننده ترین خبرها