گاردین بررسی کرد؛

اعتراضات آمریکا مسالمت‌آمیز است؛ ترامپ دروغ می گوید

اعتراضات آمریکا مسالمت‌آمیز است؛ ترامپ دروغ می گوید
شنبه 15 شهريور 1399 - 18:07

گزارش جدید بر اساس داده‌های جمع‌آوری شده از اعتراضات علیه نژادپرستی و همچنین خشونت پلیس در آمریکا، نشان می‌دهد قریب به اتفاق این اعتراضات مسالمت‌آمیز بوده اما با اقدامات سرکوبگرایانه نیروهای دولتی مواجه شده است

العالم - آفریقا

طبق گزارشی جدید که خشونت سیاسی در آمریکا را پیگیری می‌کند، بخش اعظم هزاران اعتراضی که تابستان امسال علیه نژادپرستی در آمریکا برگزار شد، صلح‌آمیز بوده و بیش از ۹۳ درصد آن‌ها آسیب جدی به مردم یا خسارت به اموال را به همراه نداشته است.

طبق همین گزارش، اما دولت آمریکا رویکرد «سرکوبگرایانه» را در مقابل معترضان در پیش گرفته و در اغلب موارد از زور علیه معترضان مسالمت‌جو استفاده می‎کند. بنابر این گزارش، علاوه بر این برخوردها، روندی نگران‌کننده از خشونت و ارعاب مسلحانه از سوی بازیگران منفرد وجود داشته که شامل ده‌ها مورد حمله با خودرو به جمعیت معترضان در سراسر این کشور بوده است.

داده‌های جدید درباره اعتراضات آمریکا و پاسخ دولت آمریکا را ACLED سازمان غیردولتی متخصص در زمینه جمع‌آوری داده‌های مرتبط با خشونت سیاسی و ناآرامی در سراسر جهان، با همکاری ابتکارعمل Bridging Divides دانشگاه پرینستون جمع‌آوری کرده است.

این سازمان همچنین پروژه جدیدی را برای نظارت بر بحران ایالات متحده به راه انداخته و اعلام کرده که آمریکا در معرض خطر شدید خشونت سیاسی و بی‌ثباتی در روزهای مانده به انتخابات ۲۰۲۰ این کشور قرار دارد.

بنابر گزارش روزنامه انگلیسی «گاردین»، نتایج این تحقیق در تضاد کامل با ادعاهای دولت ترامپ است که به طور گسترده از سوی «فاکس نیوز» و سایر رسانه‌های راست‌گرای آمریکا منتشر می‌شود مبنی بر این که معترضان خشن چپ‌گرا و "تروریست‌های داخلی" در حال تاراج آمریکا هستند.

مدیر تحقیقات و نوآوری این سازمان در گفت‌وگو با گاردین در خصوص این تحقیق گفت: برخی اعتراضات خشن وجود داشته و آن‌ها بازتاب زیادی در رسانه‌ها دارند، اما اگر به همه اعتراضات نگاه کنید، اغلب آن‌ها صلح‌آمیز هستند.

بین اواخر ماه می تا پایان ماه آگوست، محقیقان ACLED و دانشگاه پرینستون آمریکا ۷ هزار و ۷۵۰ مورد اعتراض مرتبط با جنبش «جان سیاه‌پوستان با ارزش است» را در دو هزار منطقه مختلف آمریکا به ثبت رساندند. آن‌ها همچنین بیش از هزار اعتراض مرتبط با همه‌گیری «کووید-۱۹» را ثبت کردند. حدود یک سوم اعتراضات مرتبط با کرونا در خصوص بازگشایی مدارس بوده که همه آن‌ها صلح‌آمیز بوده است.

بنابر این گزارش، مقامات دولتی اغلب در اعتراضات ضد نژادپرستی در مقایسه با سایر اعتراضات مداخله می‌کردند و در این اعتراضات از گاز اشک‌آور، گلوله‌های لاستیکی و اسپری فلفل استفاده می‌کردند یا معترضان را باتون هدف ضرب و جرح قرار می‌دادند. محققان ۳۹۲ رخدادی را ثبت کردند که در آن‌ها مقامات دولتی علیه معترضان به خشونت دست زدند.

تابستان امسال خبرنگاران هم در ۱۰۰ مورد مختلف در ده‌ها ایالت آمریکا هدف خشونت نیروهای دولتی قرار گرفتند. یک خبرنگار هنگام پوشش اعتراضات مرتبط با قتل «جورج فلوید» شهروند سیاه‌پوست آمریکایی در مینیاپولیس بر اثر اصابت گلوله لاستیکی به چشمش، بینایی خود را از دست داد.

این در حالی بوده که بنابر یافته‌های این گزارش، مداخله خشن نیروهای دولتی از شدت اعتراضات نکاسته و بخصوص در پورتلند مداخله مقامات فدرال تنها اوضاع را بدتر کرده و اعتراضات به خشونت کشیده شده را از ۵۳ درصد به حدود ۶۲ درصد رسانده است.

همچنین حضور افراد مسلح در دست‌کم ۵۰ اعتراض در تابستان امسال در آمریکا ثبت شد. محققان نوشتند: مجرمان منفرد که در برخی موارد با گروه‌های نفرت‌پراکن مثل کوکلوس‌کلان (سازمان حامی برتری نژاد سفید) مرتبط بودند، مرتکب ده‌ها مورد حملات با خودرو در سراسر آمریکا شدند.

از اوایل خرداد ماه و پس از اقدام افسر پلیس «مینیاپولیس» ایالت «مینه‌سوتا» در قتل «جورج فلوید» شهروند ۴۶ ساله سیاهپوست آمریکا از طریق فشردن زانو بر روی گردنش به مدت ۹ دقیقه، اعتراضات سراسری علیه خشونت پلیس آمریکا از شهر مینیاپولیس آغاز شد و به دیگر شهرهای آمریکا و حتی کشورهای دیگر نیز گسترش یافت و تاکنون نیز در برخی مناطق ادامه داشته و هر بار با کشته شدن یک شهروند سیاه‌پوست دیگر در آمریکا شعله‌ورتر شده است.

ترامپ با شورشی و غارتگر توصیف کردن معترضان به نژادپرستی و خشونت پلیس آمریکا، علیه آن‌ها از نیروهای ویژه و گارد ملی استفاده کرده و آن‌ها را به استفاده بیشتر از این نیروها برای سرکوبشان تهدید می‌کند.

فارس

پربیننده ترین خبرها