شتاب نظام های عرب برای سازش و ضرورت وحدت فلسطینی ها

شتاب نظام های عرب برای سازش و ضرورت وحدت فلسطینی ها
دوشنبه 24 شهريور 1399 - 09:04

شتاب برخی کشورهای عربی برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی انگیزه ای شده است برای سرعت بخشیدن به روند تشکیل رهبری ملی یکپارچه در فلسطین. به طوری که همکاری تک تک فلسطینی ها برای متحد کردن جبهه داخلی و کنار گذاشتن اختلافات برای نجات آرمان فلسطین ضرورتی اجتناب ناپذیر شده است.

العالم - کشکول

این رهبری یکپارچه در راستای اجرای مصوبات نشست دبیران کل گروه های فلسطینی – که هفته گذشته در رام الله و بیروت برگزار شد – تشکیل می شود. این تصمیم مهم و جسورانه در واقع تلاشی است از سوی گروه های فلسطینی تا مخالفت صرف با طرح های ضد فلسطینی را به گام های عملی تبدیل کنند. ظاهرا گروه ها و نیروهای فلسطینی به اتفاق عزم خود را برای اجرای همه تصمیمات و مصوبات نشست یادشده جزم کرده اند.

یکپارچه سازی جبهه داخلی فلسطین با توجه به اوضاع کنونی و خطرهایی که – از سوی برخی دولت های عربی با حمایت ترامپ - در کمین آرمان فلسطین است، ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

در بیانیه نخست رهبری یکپارچه عبارت های کلیدی ذکر شده اند که تا حد زیادی استراتژی فلسطین برای مقابله با روند سازش را تعریف می کنند؛

در این بیانیه تقویت مقاومت مردمی زیر پرچم فلسطین در مقابل رژیم صهیونیستی با تشکیل کمیته رهبری و طرح دیدگاهی برای پایان دادن به اختلافات موجود مورد تأکید قرار گرفته است. این حرکت می تواند نقطه عطفی در روند مبارزه با رژیم صهیونیستی باشد و موجودیت این رژیم را با چالش های اساسی در کوتاه مدت، هدف قرار دهد.

در این بیانیه همچنین تأکید شده است که این حرکت، نوعی اعلام مخالفت قاطعانه با برافراشته شدن پرچم رژیم اشغالگر و قاتل و نژادپرست صهیونیستی در ابو ظبی و منامه است. این بند از بیانیه می تواند خط بطلانی باشد بر ادعاهای امارات که مدعی حل مسائل فلسطین است و هر کاری می کند برای تأمین منافع فلسطینی هاست.

این بیانیه همچنین آزادگان و مدافعان آرمان فلسطین را به قیام فراخوانده و خواستار اعلام جمعه آینده به عنوان روز عزا شده است؛ در این روز قرار است پرچم های سیاه در همه میادین و بر فراز همه ساختمان ها و خانه ها به اهتزاز درآید و زنگ کلیساها هم همزمان به نشانه اعلام عزا به صدا درخواهد آمد. در خطبه نماز جمعه نیز مرثیه ای در عزای مرگ رژیم های عربی خوانده می شود. همچنین از همه فلسطینی های مقیم کشورهای دیگر خواسته شده است در مقابل سفارت آمریکا، امارات و بحرین اجتماع کنند.

به این ترتیب می بینیم که مواضع فلسطینی ها امروز بیش از هر زمان دیگری متحد شده است و این اتحاد می تواند پاسخ قاطعی باشد به روند سازش برخی رژیم های عربی و هیاهوی تبلیغاتی و رسانه های وابسته به آنها – که می کوشند حرکت سازشکارانه آنها را توجیه و ترویج کنند – این سازش ها فقط به نفع رژیم صهیونیستی و ترامپ است.

پربیننده ترین خبرها