ترامپ جانشین قاضی گینزبرگ در دیوان عالی آمریکا را فورا انتخاب ‌می‌کند

ترامپ جانشین قاضی گینزبرگ در دیوان عالی آمریکا را فورا انتخاب ‌می‌کند
يکشنبه 30 شهريور 1399 - 07:44

دونالد ترامپ قصد دارد در مهلت باقیمانده از ریاست جمهوری خود برای انتخاب جانشین قاضی روث گینزبرگ اقدام کند.

العالم - آمریکا

به نقل از رویترز، یک روز پس از مرگ روث بیدر گینزبرگ، قاضی لیبرال دیوان عالی آمریکا، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور این کشور با انتشار توییتی اعلام کرد بدون هیچ تاخیری جایگزین وی باید انتخاب شود.

وی از جمهوری‌خواهان خواست تا از انتخاب جایگزین خانم گینزبرگ حمایت کنند.

مرگ خانم گینزبرگ 87 ساله به رقابت میان دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان بر سر جایگزین وی دامن زده است.

روث گینزبرگ، یکی از ۹ قاضی دیوان عالی آمریکا، توسط بیل کلینتون رئیس‌جمهور وقت آمریکا در سال ۱۹۹۳ برای عضویت در این دیوان به سنا معرفی شده بود.

وی قرار بود در سال ۲۰۱۶ و پس از انتخابات ریاست جمهوری خود را بازنشسته کند، اما پیروزی ترامپ باعث شد به رغم بیماری سرطان لوزالمعده، این پست را حفظ کند.

قضات دیوان عالی آمریکا مادام‌العمر هستند، مگر اینکه خود کناره‌گیری کنند یا سنا آنها را برکنار کند.

با مرگ روث گینزبرگ، اکنون دونالد ترامپ این فرصت را خواهد داشت با انتخاب جایگزین او، ترکیب دیوان عالی ایالات متحده را ۶ به ۳ به نفع محافظه‌کاران و جمهوری‌خواهان تغییر دهد.

یک منبع نزدیک به کاخ سفید به خبرگزاری رویترز گفته‌ است دو زن در لیست نامزدهای ترامپ برای جایگزینی گینزبرگ هستند: امی کُنی بَرِت و باربارا لاگوا.

نماینده نهایی ترامپ باید تایید سنا را به دست آورد؛ موضوعی که چندان دشوار به نظر نمی‌رسد، چرا که ۵۳ کرسی از ۱۰۰ کرسی سنای آمریکا در اختیار جمهوری‌خواهان است و همچنین میچ مک‌کانل، رئیس اکثریت جمهوری‌خواه در سنای آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرده است سنا به گزینه پیشنهادی دونالد ترامپ برای جایگزینی روث گینزبرگ رای خواهد داد.

با این‌حال دموکرات‌ها ترجیح می‌دهند رای‌گیری برای جایگزین خانم گینزبرگ به بعد از انتخابات ریاست جمهوری سوم نوامبر موکول شود. بدین ترتیب، در سال آینده میلادی، اگر جو بایدن رئیس جمهور آمریکا شود، نامزدی که وی به سنا معرفی خواهد کرد، جایگزین خانم گینزبرگ خواهد شد‎.

پیش از این در سال ۲۰۱۶ با اصرار جمهوری‌خواهان، رای‌گیری و تایید نامزد باراک اوباما برای یک کرسی خالی دیوان عالی آمریکا برای چندین ماه به تاخیر افتاد و در نهایت دونالد ترامپ با پیروزی در انتخابات، نامزد دیگری را به سنا معرفی کرد.

اوباما نیز روز شنبه خطاب به جمهوری‌خواهان با کنایه گفت به «قاعده ابداعی سال ۲۰۱۶» احترام بگذارند. همزمان جو بایدن، نیز تاکید کرده است که انتخاب جایگزین گینزبرگ باید به پس از انتخابات ریاست جمهوری موکول شود.

پربیننده ترین خبرها