شکست مجدد سیاستهای ترامپ علیه ایران

شکست مجدد سیاستهای ترامپ علیه ایران
چهارشنبه 2 مهر 1399 - 08:06

بار دیگر دولت آمریکا در زمینه اعمال مجدد تحریم ایران با شکست مواجه شد تا جامعه جهانی شکست سیاستهای غیرقانونی این دولت را مشاهده کند.  

العالم – نظرکده

کارشناسان با اشاره به اینکه تحریمهای آمریکا علیه ایران با نزدیک شدن زمان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شدت خواهد یافت، گفتند که ترامپ دچار این توهم شده بود که فشار حداکثری تهران را به تسلیم وادار خواهد کرد اما به دلیل شکست در سیاستهایش، لهجه خود نسبت به ایران را تغییر داده و گفته که در صورت پیروزی در انتخابات، با ایران توافق امضا خواهد کرد، موضوعی که نشان دهنده سرخوردگی شدید ترامپ و شکست تهدیدهایش علیه تهران به ویژه در زمینه فشار حداکثری است.

به گفته کارشناسان، ترامپ فکر می کرد که می تواند از برجام خارج شود و پس از مدتی مجددا تحریمها علیه تهران را فعال کند اما سازمان ملل متحد به وی یادآور شد که اعمال چنین تحریمهایی با توجه به خروج وی از برجام، غیرقانونی است و نمی تواند چنین کاری انجام دهد.

آنان تصریح کردند که به همین دلیل تلاش آمریکا برای فعال سازی مجدد تحریم تسلیحاتی علیه ایران به ویژه اجرای قطعنامه 2631 با شکست مواجه شد لذا واشنگتن این بار به جای کشورها، از شرکتهای مختلف خواسته که علیه ایران با کاخ سفید همراه شوند.

کارشناسان خاطر نشان کردند که ایران به دلیل روابط استراتژیکش با روسیه و چین، همکاری اقتصادی با کشورهای اوراسیا و گروه شانگهای و تبادل گسترده تجاری و اقتصادی با کشورهای همجوارش قادر به مقابله با هر نوع تحریم آمریکایی است به این دلیل که ارزش این همکاریها و تبادل تجاری به 200 میلیارد دلار بالغ می شود.

البته برخی از سیاستمداران، موضوع عادی سازی رابطه کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی تحت نظر کاخ سفید را نوعی پیروزی برای آمریکا علیه ایران می دانند اما واقعیت آن است که ایران هیچ ضرری در این زمینه نکرده و هزینه این عادی سازی از جیب رژیمهای عرب پرداخت می شود علاوه بر آنکه رژیمهایی مانند عربستان سعودی و امارات وقتی در زمینه مقابله با انصارالله یمن ناتوانند چگونه می خواهند به رژیم صهیونیستی برای پیروزی بر مقاومت در منطقه کمک کنند.

کارشناسان گفتند که آمریکا به خاطر ناتوانی در مهار کرونا، با 40 میلیون بیکار مواجه شده، تولید ناخالص ملی آن 30 درصد کاهش یافته و با بحران شدید اقتصادی و اجتماعی مواجه است به همین دلیل می کوشد با بحران سازی خارجی خود را از بحرانهای داخلی نجات دهد.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها