تحلیل چاینا دیلی در باره قلدری آمریکا و ادعای اعمال مجدد تحریم های بین المللی علیه ایران

تحلیل چاینا دیلی در باره قلدری آمریکا و ادعای اعمال مجدد تحریم های بین المللی علیه ایران
چهارشنبه 2 مهر 1399 - 08:11

روزنامه انگلیسی زبان چینی در تحلیلی درباره ادعای آمریکا برای اعمال مجدد تحریم های بین المللی علیه ایران، چنین تحرکاتی را مخالف با اراده جهانی و نمادی از قلدری واشنگتن توصیف کرد.

العالم ـ آسیا

چاینا دیلی روزنامه انگلیسی زبان چین روز چهارشنبه نوشت: آمریکا چون خود را به عنوان تنها ابرقدرت جهان و عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد می داند، پس نسبت به امنیت جهانی نیز مسئول است و باید در همین راستا گام بردارد اما این کشور ظاهرا برعکس تمایل فراوانی برای قلدری دربرابر اراده جمعی جهانی دارد.

روزنامه خاطر نشان کرده است که دولت آمریکا با استناد مکرر به نظام سازوکار «مکانیسم ماشه» در برنامه جامع اقدام مشترک برای توجیه درخواست خود برای اعمال مجدد تحریم های بین المللی علیه ایران، تمایل به قلدری و زورگویی نشان می دهد حال آنکه اکثر کشورها با چنین اقداماتی مخالف هستند و نمونه آن ها مخالفت های اخیر با تحرکات آمریکا علیه ایران در شورای امنیت و رد درخواست آن کشور برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران بوده است.

چاینا دیلی ادامه می دهد که به رغم نداشتن هر گونه مشروعیت و حتی دلایل اخلاقی برای درخواست مجدد، آمریکا باز هم بر بازگشت تحریم ها علیه ایران تاکید می کند، ولی چنین درخواست های دایمی با مخالفت های گسترده و همیشگی جامعه بین المللی نیز مواجه شده است.

روزنامه به موضع چین پرداخته و نوشته است: چین قاطعانه با هر اقدام یک جانبه دولت آمریکا مخالف است این مخالفت چین همراهی با اجماع گسترده جامعه بین الملل مبنی بر غیرقانونی بودن اقدام آمریکا برای اعمال یک جانبه تحریم ها علیه تهران است.

روزنامه چینی تاکید کرد که حتی متحدان آمریکا نیز این مخالفت را علنی کرده اند و فرانسه، آلمان و انگلستان روز یکشنبه بیانیه مشترکی صادر و بار دیگر تاکید کردند که آنها مبنای قانونی پیشنهاد دولت آمریکا برای فعال کردن مکانیسم تحریم را به چالش می کشند زیرا ایالات متحده از برجام خارج شده است.

چاینا دیلی نوشت: زمان آن فرا رسیده است که آمریکا مانند یک عضو مسئول جامعه جهانی رفتار کند و شکایات و خواسته هایی از این دست را کنار بگذارد بخصوص آنکه پس از شیوع کرونا، آمریکا اعتبار رهبری خود را تضعیف شده می بیند و این مواضع سختگیرانه اش کمکی به حل مشکلات نمی کند.

روزنامه در ادامه به اظهارات "جانگ جون" نماینده دایمی چین در سازمان ملل که در نامه ای به رییس شورای امنیت و دبیرکل این سازمان بر مخالفت پکن با هر اقدام آمریکا برای بازگرداندن تحریم ها علیه ایران تاکید کرده پرداخته و نوشته است نماینده دائمی چین در سازمان ملل در نامه اش آورده که چین مخالف یک جانبه گرایی آمریکا برای اقدام در خصوص بازگشت تحریم های سازمان ملل متحد علیه ایران است.

در این نامه آمده است: آمریکا قبلا به طور یکطرفه از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در ماه مه ۲۰۱۸ خارج شده است و دیگر از مشارکت کنندگان برجام نیست. بنابراین، درخواست این کشور از شورای امنیت با استناد به نظام سازوکار مکانیسم ماشه نیز غیرقانونی است.

به گزارش ایرنا، گزارش رسانه چینی حاکی است که به دنبال درخواست ۲۰ اوت آمریکا، ۱۳ عضو شورای امنیت به رئیس شورا نامه نوشتند و صریحاً اظهار داشتند که هرگونه تصمیم یا اقدام بر اساس درخواست مریکا فاقد هرگونه تأثیر حقوقی، سیاسی یا عملی است.

پربیننده ترین خبرها