آمریکا در شرق سوریه چه می خواهد؟

آمریکا در شرق سوریه چه می خواهد؟
پنج‌شنبه 3 مهر 1399 - 18:03

همزمان با سفر فرستاده آمریکا به شرق فرات در سوریه و تحولات منطقه، موضوع اهداف آمریکا از حضورش در شرق فرات بار دیگر مطرح شده است.

العالم نظرکده

کارشناسان معتقدند هدف آمریکا از این اقدامات، ایجاد حکومت کردی در شرق فرات از طریق اعطای استقلال یا خودمختاری با شرکت عشایر سوریه است.

آنان افزودند که تحرکات آمریکا در شرق فرات با اقدامهای ترکیه و روسیه برای تقویت جای پای خود در سوریه و مدیترانه همزمان شده است.

در این میان، ترامپ با استفاده از اوضاع آشفته منطقه، ضمن حمایت از رژیم صهیونیستی، زمینه عادی سازی رابطه کشورهای عربی با این رژیم را فراهم کرده تا بتواند حمایت لابی صهیونیستی در انتخابات آتی ریاست جمهوری را کسب کند.

از سوی دیگر، روابط روسیه و آمریکا نه فقط در سوریه بلکه در کشورهایی مانند اوکراین و بلاروس نیز با یکدیگر برخورد کرده است به ویژه که مسکو معتقد است ترامپ می کوشد با قدرتنمایی در سوریه، از آن به عنوان برگ برنده ای برای پیروزی در انتخابات استفاده کند.

همچنین ترامپ می کوشد به روسیه بفهماند که واشنگتن یکی از بازیگران اصلی در سوریه است و می تواند با ایجاد یک کشور کوچک، حضور روسیه در سوریه را به چالش بکشد و مسکو بدون کاخ سفید قادر به ایجاد راه حل سیاسی برای بحران سوریه نیست.

از مهمترین اهدف آمریکا در سوریه، قطع ارتباط سوریه با ایران و محور مقاومت، تدوین قانون اساسی جدید سوریه، ایجاد حکومت کردی در شرق فرات و بسط نفوذش در این منطقه، تجزیه سوریه، محاصره شدید اقتصادی حکومت دمشق و محروم کردن آن از درآمد نفت است.

کارشناسان معتقدند که یکی از مهمترین سیاستهای آمریکا در سوریه و منطقه مدیترانه، نشان دادن خود به عنوان حامی اصلی کردها است تا از این برگ برنده برای تحقق اهدافش مانند قراردادن ترکیه در برابر روسیه و ضربه زدن به دولت سوریه و اقتصاد آن، از طریق ایجاد دولت کردی در شرق فرات استفاده کند چرا که بیشترین منابع نفت در این منطقه است.

پربیننده ترین خبرها