جیمز جفری از کردهای سوریه و عراق چه می‌خواهد؟

جیمز جفری از کردهای سوریه و عراق چه می‌خواهد؟
سه شنبه 1 مهر 1399 - 21:14

خبر:

جیمز جفری نماینده ویژه آمریکا در امور سوریه پس ازدیدار با سران اکراد سوری به کردستان عراق رفت تا با نیچروان بارزانی دیدار کند و فردا برای هماهنگی بیشتر به آلمان می‌رود تا تلاش‌هایش در منطقه کردنشین شمال سوریه را کامل کند.

تحلیل:

- از دیدگاه آمریکا ایجاد ائتلاف میان اکراد سوریه از یکسو و کمک به بازگشت نیروهای پیشمرگه کرد از کردستان عراق به سوریه ضمانت بخش استمرار حضور آمریکا در سوریه است. این در حالی است که موانعی جدی میان گروه‌های مختلف کرد سوری برای ائتلاف و یکپارچگی وجود دارد و در عین حال بسیاری از این گروه‌ها به پیشمرگه کرد حاضر در عراق به عنوان رقیبی جدی نگاه می‌کنند که حضور مجدد آنها در مناطق شمالی سوریه اوضاع حاکمیتی ایشان را با چالش‌هایی جدی مواجه می‌کند.

- در مقابل این تشتت نگاه‌ها و منافع، آمریکا و برخی دول اروپایی بر این عقیده هستند که با متحد کردن کردها می‌توانند در مذاکرات آتی دست برتر را داشته باشند و در سایه آن غافله به گل نشسته تلاش‌های میدانی 8 ساله شان برای حذف حکومت قانونی سوریه را در قالبی جدید و البته نرم به سرمنزل مقصود برسانند.
- اگر چه در خصوص دیدار بارزانی و جفری ادعا شده است که دو طرف در خصوص مسائل متنوعی از جمله مساله کرونا بحث کرده اند اما حضور وزیر پیشمرگه کردستان عراق در این مذاکرات در کنار حضور جفری در حسکه به‌مدت دو روز و قبل از سفر به عراق نشان می‌دهد مهم ترین دستور کار این نشست پیدا کردن راه حلی برای انسجام اکراد سوریه و بازگرداندن نیروهای پیشمرگه به سوریه بوده است.
- مقامات آمریکایی البته به‌خوبی واقفند که اقدام به تشکیل کردستانی یکپارچه در شمال سوریه به‌هیچ وجه بدون در نظر گرفتن اعراب و عشایر این منطقه شدنی نیست. به‌همین خاطر وطی دو هفته گذشته دو گروه با "هویت سعودی" به عنوان پیشاهنگ سفر جفری به کردستان عراق فرستاده شدند. این گروه‌ها وظیفه جلب نظر عرب‌ها و عشایر شمال سوریه را برعهده داشتند و این در حالی است که در سفر جفری به حسکه کوشش‌های او برای ملاقات با سران عشایر و عرب‌های منطقه نیز از نظر دور نماند.
- در مقابل طرح آمریکایی متحد کردن کردهای سوریه افزون بر آنچه گذشت 4 مانع جدی دیگر نیز وجود دارد. اول نظام سوریه که بنا ندارد به هیچ عنوان از حق حاکمیت خود بر شمال کشورش چشم پوشی کند. دوم اغلبیت مردم سوری ساکن در مناطق شمالی سوری که تحت هیچ شرایطی حاضر نیستند هویت ملی خود را با یک "خرده هویت" معاوضه کنند. سوم ترکیه که وجود اکراد موحد در بغل مرزهای خود را تهدیدی جدی برای امنیت کشورش معرفی می‌کند و حتی در شرایط جدید مطالبه اعمال حاکمیت بر "تل رفعت" و "منبج" را هم دارد و بالاخره روسیه که درقالب متحدی از متحدان سوریه اصرار دارد ثمرات همراهیش با دولت و ملت سوریه در قالب 8سال جنگ را به پای آمریکا نریزد.

پربیننده ترین خبرها