برگزاری مراسم اعطای جوایز نوبل، امسال با زرق و برقی کمتر

برگزاری مراسم اعطای جوایز نوبل، امسال با زرق و برقی کمتر
شنبه 5 مهر 1399 - 13:13

امسال جوایز نوبل به دلیل شیوع ویروس کرونا به دور از هیاهو و زرق و برق معمول اعطا می‌شود.

العالم _ اروپا

به گزارش العالم به نقل از رویترز، دریافت‌کنندگان جوایز نوبل امسال از هیاهو و زرق و برقی که هر سال در استکهلم سوئد شاهد آن بوده‌اند محروم هستند. اما دست‌کم می‌توان خوشبین بود که این مراسم، امسال با همه دشواری‌ها برگزار می‌شود و به دلیل بروز یک جنگ، لغو نشده است.
گرچه سوئد همانند بسیاری از کشورهای اروپایی قوانین سخت‌گیرانه فاصله‌گذاری و قرنطینه را به اجرا نگذاشت، اعضای کمیته‌های انتخاب‌کننده افراد برتر ناچار شدند به دورکاری روی آورند تا فرایند اعطای جوایز با اشکال مواجه نشود. بنیاد نوبل مصر بود که جوایز امسال (با ارزشی معادل 1.1 میلیون دلار و 10 میلیون کرون سوئد) قطعاً به افراد برگزیده اعطا شود.

اعطای این جوایز در بخشی از سال‌های زبانه کشیدن آتش جنگ‌های جهانی اول و دوم به طور کامل متوقف شد. همچنین در برخی از سال‌ها، اعطای برخی جوایز لغو شد که می‌توان به سال 2018 به عنوان آخرین نمونه از این موارد لغو اعطا اشاره کرد. جایزه نوبل ادبیات در سال 2018 به دلیل بروز یک رسوایی اخلاقی اعطا نشد.
به هر حال، شیوع جهانی ویروس کرونا که جان حدود 1 میلیون نفر را گرفته است، بسیاری از جنبه‌های پر زرق و برق نوبل را یا لغو کرده و یا به «مراسم آنلاین» تبدیل کرده است. برای مثال، ضیافت مشهور نوبل -- که در ماه دسامبر برگزار می‌شود -- لغو شده است و جوایز نیز به شکل تلویزیونی اعطا می‌شود. دریافت‌کنندگان جوایز در زمان خوانده شدن نامشان در کشورهای خودشان حضور خواهند داشت.
امسال نخستین جایزه نوبل در رشته موسوم به فیزیولوژی 5 اکتبر (دوشنبه ۱۴ مهر) اعطا می‌شود. به گفته مقامات بنیاد نوبل، اگر تا سال آینده مشکلات مرتبط با بیماری کووید-19 برطرف شود، دریافت‌کنندگان جوایز امسال در کنار دریافت‌کنندگان جوایز سال آینده (2021) به استکهلم دعوت خواهند شد.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها