متحد امارات، دولت «هادی» را به کارشکنی در اجرای توافقنامه ریاض متهم کرد

متحد امارات، دولت «هادی» را به کارشکنی در اجرای توافقنامه ریاض متهم کرد
شنبه 5 مهر 1399 - 16:37

گروه موسوم به «المجلس الانتقالی الجنوبی» (شورای انتقالی جنوبی) تحت حمایت امارات، دولت مستعفی یمن را به کارشکنی در تشکیل دولت جدید و اجرای توافقنامه ریاض متهم کرد.

العالم - یمن

شورای انتقالی جنوب یمن امروز شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که هیأت شرکت‌کننده آن در رایزنی‌های مربوط به اجرای توافقنامه ریاض تمامی طرح‌های لازم مربوط به اجرای سازوکار تسریع این توافقنامه را اجرا کرده است.

این بیانیه شورای انتقالی جنوبی در حالی صادر شد که «محمد الحضرمی» وزیر خارجه دولت مستعفی یمن به ریاست «عبدربه منصور هادی» پنج‌شنبه گذشته مدعی شد که دولت به تمامی وظایف خود در خصوص سازوکار تسریع اجرای توافقنامه ریاض عمل کرده و شورای انتقالی جنوب نیز بایستی به تعهدات خود وفادار باشد.

طبق گزارش وبگاه «الخلیج اونلاین»، شورای انتقالی جنوب یمن نیز در بیانیه‌ای نخست‌وزیر مأمور تشکیل کابینه جدید را به پایبندی به تعهدات خود برای حمایت از «احمد حامد لملس» استاندار عدن فراخواند.

گروه مذکور دولت مستعفی یمن را به کارشکنی در تشکیل دولت جدید و سازوکار تسریع اجرای توافقنامه ریاض متهم کرد و گفت که این کارشکنی‌ها در راستای سیاست مجازات جمعی علیه استان‌های جنوبی صورت می‌گیرد.

این گروه مدعی شد که به تمامی طرح‌ها از جمله طرح انتقال نیروهای نظامی از استان أبین به جبهه‌های جنگ و انتقال نیروهای شورای انتقالی به خارج از عدن عمل کرده است.

شورای انتقالی جنوب یمن همچنین کشورهای عضو ائتلاف عربی علیه عربستان سعودی را به اتخاذ موضع قاطعانه در برابر همه طرف‌هایی که در اجرای این توافقنامه کارشکنی می‌کنند، فراخواند.

اواخر جولای گذشته ائتلاف عربی علیه یمن به رهبری عربستان سعودی از سازوکار اجرای توافقنامه ریاض امضا شده بین دولت هادی و شورای انتقالی خبر داد.

از جمله مفاد سازوکار پیشنهادی ریاض عبارتند از: انصراف شورای انتقالی از اعلام حکومت خودگردان، اجرای توافقنامه ریاض، تعیین استاندار و مدیر امنیت استان عدن، مأمویت نخست‌وزیر یمن برای تشکیل دولت جدید ظرف مدت ۳۰ روز، عقب‌نشینی نیروهای نظامی از عدن به خارج از استان، جدایی نیروهای دو طرف در أبین و بازگشت آن‌ها به پایگاه‌های سابق خود، صدور فرمان تشکیل دولت با مشارکت برابری اعضای شمال و جنوب یمن از جمله وزرای پیشنهادی شورای انتقالی جنوب که به محض تشکیل دولت مأموریت خود در عدن را به منظور تکمیل توافقنامه ریاض آغاز کنند.

فارس

پربیننده ترین خبرها