چرا نباید ماسک را به آینه خودرو آویزان کرد؟

چرا نباید ماسک را به آینه خودرو آویزان کرد؟
چهارشنبه 9 مهر 1399 - 16:34

اگر افراد ماسک‌های استفاده شده خود را داخل خودرو نگهداری کنند سلامت دیگران را به خطر خواهند انداخت، زیرا یکی از راه های مهم انتقال کرونا ویروس فضای بسته مانند داخل خودرو است.

العالم ـ ایران ـ علمی

بسیاری از مردم ویروس کرونا را جدی نگرفته‌اند و بجای قرار دادن ماسک به طرز صحیح بر روی دهان و بینی خود از آن به عنوان دکور آینه خودرو استفاده می‌کنند. گویا این افراد اطلاع ندارند همین ماسکی که می‌تواند سدی در برابر بیماری کرونا باشد در صورت استفاده غیر اصولی و آویزان کردن آن از آینه خودرو، استفاده به عنوان بازوبند و... می‌تواند ویروس بیشتری را به خود جذب کرده و خطرناک باشد. عده‌ای هم ماسک شان را در گوشه کوچه و خیابان رها می‌کنند که این نیز برای جامعه بسیار مضرر است.

مسعود مردانی، متخصص بیماری‌های عفونی و عضو کمیته کشوری مبارزه با کرونا می گوید: در صورتیکه افراد ماسک‌های استفاده شده خود را داخل خودرو نگهداری کنند سلامت دیگران را به خطر خواهند انداخت، زیرا ویروس کرونا که به سرعت از طریق مخاط بینی و دهان منتقل می‌شود توانایی این را دارد که ساعت‌ها و روز‌ها بر روی سطوح مختلف باقی بماند و همچنین یکی از شروط مهم انتقال کرونا ویروس فضای بسته‌ای مانند داخل خودرو است.

به گفته وی، ماسک استفاده نشده را هم نباید بدون بسته بندی و پوشش مناسب نگهداری کرد، زیرا امکان آلوده شدن آن از طروق مختلف به ویروس کرونا و به خطر انداختن جان افراد وجود دارد.

مردانی خاطرنشان کرد، ماسکی که به مدت ۳ الی ۴ ساعت استفاده شود به هیچ عنوان قابل مصرف مجدد نخواهد بود. به همین دلیل نگهداری ماسک‌ها در داخل خودرو‌ها و حتی روی مچ و بازو می‌تواند خطر آفرین باشد. در بین مردم به خصوص آقایان دیده می‌شود که به جای قرار دادن ماسک بر روی بینی و دهان آن را به بر روی بازو‌ها و مچ دست خود نگهداری می‌کنند که این کار اصلا صحیح نیست.

این متخصص بیماری‌های عفونی افزود: ماسک‌های یکبار مصرف و جراحی قابلیت استفاده مجدد را ندارند، پس افراد تصور نکنند که می‌توانند از آن‌ها به طور مداوم استفاده کنند. تنها ماسک‌های خانگی که حداقل از سه لایه تشکیل شده‌اند و قابلیت شستشو دارند را می‌توان چند بار استفاده کرد.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها