سخنرانی سید حسن نصرالله چگونه بر طرح فرانسه تاثیر خواهد گذاشت؟

سخنرانی سید حسن نصرالله چگونه بر طرح فرانسه تاثیر خواهد گذاشت؟
چهارشنبه 9 مهر 1399 - 18:38

در شرایطی که لبنان با بحران سیاسی و اقتصادی مواجه است و طرح فرانسه شکست خورده است، سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله سخنرانی کرد و طی آن ، از اشتباه هایی که در جریان اجرای این طرح صورت گرفت، انتقاد کرد تا درباره موفقیت این طرح برای پایان دادن به بحران لبنان امیدبخشی کرده باشد.

العالم - نظرکده

سیاستمداران لبنانی گفته اند که مردم لبنان، به عنوان یک موضع اصولی، قیمومیت را رد می کنند.

آن ها گفتهاند که موضع لبنان در قبال طرح فرانسه، به علت بحران هایی است که این کشور با آن مواجه شده است.

سیاستمداران لبنانی گفته اند که همه نخست وزیران سابق لبنان به ویژه سعد الحریری، زمانی که تصمیم گرفت به تنهایی دولت را تشکیل دهد و نخست وزیر را معرفی کند، مرتکب اشتباه شد.

الحریری ، سایر احزاب سیاسی را در موضعی ضعیف دانست و تصمیم گرفت که از طرح فرانسه کمک گیرد تا راه کارهایی را بر لبنان اجرا کند تا زمینه سروسامان دادن به امور و ارائه دوباره استوارنامه به آمریکا و عربستان را فراهم کند به امید اینکه مقاومت ، تسلیم شود و در برابر فشارهای اقتصادی آنرا در ازای هیچ بپذیرد.

سیاستمداران لبنانی تاکید کرده اند که تلاش جدی برای مقصر معرفی کردن مقاومت در رابطه با بحران اقتصادی و شکست طرح فرانسه وجود دارد.

سیاستمداران لبنانی بر شرکت نداشتن حزب الله در فساد موجود در لبنان و غارت ثروت های کشور تاکید کردند و گفتند که دبیر کل حزب الله، در سخنرانی خود گفته است که طرح فرانسه با تلاش یک نفر از مسیر خود خارج شده است تا این طرح را به مکان دیگر منتقل کند و از آن استفاده کند.

حزب الله، با طرح فرانسه درصورتیکه بتواند اشتباه ها را تصحیح کند، مخالف نیست.

سیاستمداران لبنانی با اشاره به اقدام نخست وزیران سابق در معرفی مصطفی ادیب، مامور تشکیل کابینه، به عنوان کارمند آنان برای تحقق برنامه هایشان گفتند که در عمل ، بین آن ها برنامه ریزی وجود ندارد.

وقتی که الحریری، حمایت خود را از مصطفی ادیب اعلام کرد، دیگران الحریری را تنها گذاشتند.

سیاستمداران لبنانی گفته اند که دولت تکنوسیاسی، دولتی است که می تواند لبنان را از تنگنای فعلی نجات دهد، به شرط اینکه خطاهای گذشته از جمله عدم مشورت با دیگر احزاب سیاسی را که منجر به رای اعتماد ندادن به دولت جدید می شود، تکرار نکند.

روزنامه نگاران لبنانی گفته اند که سخنرانی دبیر کل حزب الله، یک سخنرانی آرام بود که وی همه چیز را به طور کامل تبیین و خط قرمزها را درباره تشکیل دولت وطرح فرانسه ترسیم کرد.

روزنامه نگاران لبنانی تاکید کرده اند که سخنرانی دبیر کل حزب الله لبنان، قانع کنند و مطمئن بود و طی آن همه جزئیات را بیان کرد و وی در سخنان خود، درسی واقعی در دیپلماسی و واقعی گرا داد.

آن ها در احتمال موفقیت طرح فرانسه به علت تصمیم فرانسه حمایت از بخشی از مجموعه حکومتی در لبنان و حمایت از رژیم اشغالگر ابراز تردید کرده اند.

روزنامه نگاران لبنانی گفته اند که برای موضوع تعامل با دولت چه در گذشته چه در آینده و یا در هر راه حل سیاسی برای بحران لبنان، باید چارچوبی تعیین شود.

آن ها از رویه تعامل نخست وزیران سابق لبنان و جریان المستقبل با موضوع سوء استفاده از بحران مالی و اقتصادی ، انتقاد کردند.

روزنامه نگاران لبنانی گفته اند که نمی تواند دولتی وابسته به یک گروه سیاسی مشخص تشکیل داد، زیرا این مساله به نفع لبنان نیست و باید این تضمین داده شود که احزاب سیاسی لبنان ، هدف قرار نگیرد و تحت عنوان دولت مستقل ، در حاشیه قرار نگیرند و منزوی نشوند.

پربیننده ترین خبرها