ادامه کاهش محبوبیت نتانیاهو

ادامه کاهش محبوبیت نتانیاهو
جمعه 18 مهر 1399 - 10:23

نتایج یک نظرسنجی که روز جمعه منتشر شد، حاکی از ادامه کاهش قدرت حزب لیکود در پی کاهش محبوبیت بنیامین نتانیاهو رئیس این حزب و نخست وزیر اسرائیل است که به ناکامی در مدیریت بحران کرونا و بحران اقتصادی ناشی از آن متهم شده است.

العالم - فلسطین اشغالی

نتایج این نظرسنجی که در روزنامه صهیونیستی "معاریو" منتشر شده، نشان می دهد که اگر انتخابات کنیست اکنون برگزار شود، لیکود که در حال حاضر دارای 36 کرسی در کنیست است، به 27 کرسی دست خواهد یافت.

این درحالیست که نظرسنجی های ماه مه گذشته ، حاکی از آن بود که این حزب به 41 کرسی دست خواهد یافت.

همچنین نظرسنجی هایی که اواسط ماه گذشته منتشر شد، نشان داد که لیکود به 30 کرسی دست خواهد یافت.

نظرسنجی کنونی نشان می دهد که آنکه از کاهش قدرت حزب لیکود سود می برد، ائتلاف احزاب راستگرای تندرو (یمینا) به ریاست "نفتالی بنت "عضو کنیست است که دارای 22 کرسی در کنیست است.

فراکسیون " ییش عتید - تیلم " به ریاست " یئیر لبید" به 16 کرسی دست یافت، و به نظر می رسد که موفق نخواهد شد که آرای رای دهندگان حزب لیکود را به دست بیاورد و تهدیدی برای حکومت نتنیاهو به شمار نمی رود.

در نظرسنجی یاد شده ، "فهرست مشترک"، به 15 کرسی و " کاحول لافان" به ریاست " بنی گانتس" به 10 کرسی، حزب شاس به 9 کرسی ، "یسرائیل بیتینو" به ریاست اویگدور لیبرمن " به 9 کرسی، " یهدوت هتوراه" به 7 کرسی و حزب میرتس به 5 کرسی دست یافت.

این نظرسنجی به احتمال تشکیل حزب جدید که در انتخابات آتی به ریاست " گادی آیزنکوت " رئیس سابق ستاد ارتش اسرائیل شرکت کند، و "لون خولدائی " شهردار تل آویو پرداخته است و طبق نتایج، دراین صورت، این حزب جدید، 8 کرسی را به دست خواهد آورد و " کاحول لافان" و " ییش عتید - تیلم" دو کرسی را از دست خواهد داد و حزب های " یمینا" و " یسرائیل بیتینو " هر کدام یک کرسی را از دست خواهند داد و حزب جدید، دو کرسی از کرسی های معلق را کسب خواهد کرد.

در این صورت ، کرسی های کنیست به شکل زیر توزیع خواهد شد : لیکود : 28 - یمینا : 20 - فهرست مشترک : 14 - ییش عتید - تیلم : 13 -

شاس : 9 - حزب آیزنکوت - خولدائی : 8 ، یسرائیل بیتینو : 8 ، یهدوت هتوراه : 7 و میرتس : 5 کرسی .

بر اساس این نظرسنجی، 46 درصد از پرسش شوندگان، تصمیم کابینه اسرائیل برای محدودیت های فراگیر را در چارچوب مقابله با گسترش ویروس کرونا را به دلایل سیاسی دانستند ، این درحالیست که 15 درصد از آن ها، از علت و انگیزه چنین تصمیماتی ابراز بی اطلاعی کردند.

همچنین 61 درصد از پرسش شوندگان لائیک بر این باور بودند که تصمیم محدودیت ها به دلایل سیاسی اتخاذ شده است، درحالیکه 62 درصد از متدینین یهود و 59 درصد از حریدی ها اعلام کردند که این تصمیم به دلایل غیرجانبدارانه اتخاذ شده است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها