آنکارا: آتش‌بس قره‌باغ، اقدامی مهم اما ناکافی است

آنکارا: آتش‌بس قره‌باغ، اقدامی مهم اما ناکافی است
شنبه 19 مهر 1399 - 15:06

وزارت خارجه ترکیه، بعد از اجرایی شدن آتش‌بس در منطقه «قره‌باغ کوهستانی» طبق توافق بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان در مسکو، درباره این موضوع بیانیه صادر و به گونه مشروط از آن استقبال کرد.

العالم - ترکیه

ترکیه که در دو هفته اخیر درگیری‌ها بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه قره باغ کوهستانی از باکو حمایت و از ایروان انتقاد کرده است، از آتش‌بس بین این دو کشور به صورت مشروط استقبال کرد.

بنا بر گزارش خبرگزاری آناتولی، وزارت خارجه ترکیه در واکنش به اعلام اجرایی شدن آتش‌بس درگیری‌ها بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر منطه قره‌باغ کوهستانی این آتش‌بس را «اولین گام مهم» در راستای حل مناقشه خواند.

این وزارتخانه البته اضافه کرد که آتش‌بس بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان برای حل دائمی مناقشه بر سر قره باغ کوهستانی، اقدامی کافی نیست.

مقام‌های ارشد ترکیه‌ای در دو هفته اخیر و همزمان با آغاز درگیری‌ها بین باکو و ایروان بر سر قره باغ کوهستانی، حمایت خود را از جمهوری آذربایجان اعلام و بر لزوم خروج ارمنستان از اراضی اشغالی در این منطقه تاکید کرده‌اند.

پیش از واکنش وزارت خارجه ترکیه به آتش‌بس در قره باغ کوهستانی، محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران به آغاز آتش‌بس واکنش نشان داد.

او در توییتر نوشت: ایران از توقف درگیری‌ها در قره‌باغ کوهستانی به عنوان گامی به سوی صلح استقبال می‌کند. ما از همسایگان خود جمهوری آذربایجان و ارمنستان می‌خواهیم که بر اساس احترام به قوانین بین‌المللی و تمامیت ارضی در گفت‌وگوهای جدی شرکت کنند. از تلاش‌های سازنده همسایگان روس خود قدردانی می‌کنیم.

بنا بر گزارش رسانه‌ها، آتش‌بس بین دو طرف درگیر منطقه قره باغ کوهستانی با میانجیگری روسیه و از ساعتی قبل اغاز شد اما هنوز کم و بیش صدای انفجار به گوش می‌رسد.

فارس

پربیننده ترین خبرها