مخالفت سودان با مرتبط کردن خروج از لیست سیاه آمریکا با عادی‌سازی روابط با تل‌آویو

مخالفت سودان با مرتبط کردن خروج از لیست سیاه آمریکا با عادی‌سازی روابط با تل‌آویو
يکشنبه 20 مهر 1399 - 21:53

نخست وزیر سودان اعلام کرد که حذف نام این کشور از لیست سیاه کشورهای حامی تروریست نباید با برقراری رابطه خارطوم با تل‌آویو مرتبط شود.

العالم - آفریقا

«عبدالله حمدوک»نخست وزیر سودان تاکید کرد که حذف نام این کشور از لیست کشورهای حامی تروریست نباید به عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی مرتبط شود.

وی که با روزنامه آمریکایی «فایننشال تایمز» مصاحبه می‌کرد، گفت، «باقی ماندن نام سودان در لیست سیاه آمریکا مسیر این کشور به سوی دموکراسی را به خطر می‌اندازد».

سودان در سال ۱۹۹۳ و زمانی که تحت حاکمیت «عمر البشیر» قرار داشت به دلیل ارتباط با گروه تروریستی القاعده در لیست سیاه آمریکا به عنوان کشور حامی تروریست قرار گرفت.

حمدوک در ادامه گفت: «تحریم‌ها برای اقتصاد سودان خرد کننده بوده و حذف سودان از لیست کشورهای حامی تروریست باعث تغییربازی خواهد شد».

نخست وزیر سودان با اشاره به اخراج «اسامه بن لادن» رهبر سابق گروه تروریستی القاعده از سودان در بیست سال پیش و همچنین سرنگون شدن حکومت عمر البشیر در سال گذشته، گفت: «ما از جهان منزوی شده‌ایم. مردم سودان هرگز تروریست نبوده‌اند. این اقدام رژیم البشیر بوده است.»

وی اضافه کرد: «گمانه‌زنی نگران کننده‌ای وجود دارد که سودان در صورت عادی سازی روابط با اسرائیل از لیست کشورهای حامی تروریست خارج خواهد شد. اما ما می‌خواهیم این دو مسیر به صورت جداگانه مورد بررسی قرار بگیرد.»

چند روز پیش بود که وزیران خارجه امارات متحده عربی و بحرین با حضور در کاخ سفید و با حضور «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا، توافق عادی سازی روابط را با «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی امضا کردند.

گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که دو کشور سودان و عمان نیز در مسیر عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی قرار گرفته‌اند.

فارس

پربیننده ترین خبرها