ویروس کرونا تا 28 روز بر روی شیشه و اسکناس دوام می‌آورد

ویروس کرونا تا 28 روز بر روی شیشه و اسکناس دوام می‌آورد
دوشنبه 21 مهر 1399 - 08:00

بر اساس یک پژوهش جدید، ویروس کرونا می‌تواند تا 4 هفته بر روی اسکناس و سطوح شیشه‌ای دوام آورد.

العالم - به نقل از رویترز، پژوهشگران استرالیایی روز دوشنبه اعلام کردند ویروس کرونای جدید -- عامل ایجاد بیماری کووید-19 -- می‌تواند تا 28 روز بر روی سطوح شیشه‌ای، فولاد ضد زنگ و اسکناس دوام آورد. این بازه زمانی در قیاس با دوام‌آوری ویروس آنفلوانزا بر روی سطوح بسیار بیشتر است و به همین دلیل بر ضرورت شستن منظم دست‌ها و رعایت اصول بهداشتی تأکید دارد.

یافته‌های آژانس ملی دانش استرالیا حکایت از آن دارد که ویروس کرونا می‌تواند قدرت انتقال خود را هفته‌ها حفظ کند. بر اساس این یافته‌ها، ویروس کرونا می‌تواند در دمای 20 درجه سلسیوس تا 28 روز بر روی سطوح شیشه‌ای (همانند صفحه نمایش تلفن‌های همراه) و اسکناس‌های بانکی دوام آورد. این پژوهش در نشریه تخصصی "Virology" منتشر شده است.

در مقام مقایسه، ویروس آنفلوانزا تنها 17 روز بر روی سطوحی مشابه دوام می‌آورد. همچنین پژوهشگران می‌گویند هوای خنک، دوام‌آوری ویروس کرونا را افزایش می‌دهد. برای مثال، این ویروس در دمای 20 درجه سلسیوس در قیاس با 40 درجه سلسیوس دوام‌آوری بیشتری دارد. همچنین سطوح صاف و بدون برآمدگی، برای بقای ویروس محیطی مناسبتر را فراهم می‌آورند.

البته این پژوهش در محیطی بدون نور انجام شد و پژوهشگران خاطرنشان کرده اند که تماس مستقیم نور خورشید می‌تواند ویروس کرونا را از پای در آورد. به همین دلیل، احتمالاً دوام‌آوری ویروس کرونا در محیط‌های غیر آزمایشگاهی کمتر از 28 روز است.

پربیننده ترین خبرها