اهداف پشت‌پرده آمریکا از "توافق سنجار" و استقرار نیروهای پیشمرگه

اهداف پشت‌پرده آمریکا از
دوشنبه 21 مهر 1399 - 11:51

نماینده سابق ترکمان‌ها در پارلمان عراق متذکر شد، استقرار مجدد نیروهای پیشمرگه در سنجار و دیگر مناطق مورد منازعه توطئه‌ای بزرگ از سوی سفارت آمریکا در بغداد است که آن را توسط ایادی عراقی‌اش اجرا می‌کند.

العالم- عراق

به گزارش العالم، "فوزی اکرم ترزی" در گفت‌وگو با خبرگزاری "المعلومه" اظهار داشت: "سفارت آمریکا در بغداد توطئه‌ای بزرگ را جهت استقرار مجدد نیروهای پیشمرگه و آسایش(نیروهای نظامی اقلیم کردستان عراق) در سنجار و دیگر مناطق مورد نزاع از "مندلی" تا "تلعفر" اجرا می‌کند.

ترزی گفت: "هدف آمریکا این است تا کردستان به جای پایی برای آمریکایی‌ها جهت استقرار در این منطقه تبدیل شود؛ چرا که عرصه در دیگر مناطق عراق بر آنها تنگ شده و فراکسیون‌های سیاسی عراق هم بر خروج آنها از عراق اصرار دارند."

وی با بیان اینکه واشنگتن به دنبال پاداش دادن به کُردهاست تا موقعیت حضور آنها را فراهم کرده و آنها را از طریق توسعه مرزهای اداری در آغوش بگیرند، تاکید کرد هرگونه حضور نیروهای پیشمرگه و آسایش در خارج از مرزهای اقلیم، نقض آشکار قانون اساسی است، حتی اگر دولت فدرال با آن موافقت کند.

"محمد البلداوی" از نمایندگان ائتلاف "الفتح"- تحت رهبری "هادی العامری"- خاطرنشان کرد، دولت "مصطفی الکاظمی" نخست‌وزیر عراق تحت فشار آمریکا و کُردها، توافقنامه با اقلیم کردستان را درباره شهر سنجار تحت فشارهای آمریکایی و اقلیم صورت داد.

البلداوی اظهار داشت، توافق سنجار بدون مشارکت طیف‌های ساکن در این شهر اعم از ایزدی‌ها، شبک، اعراب و دیگران ساکنان منطقه برای تعیین اصولی صورت گرفت که تضمین‌کننده حقوق تمام طرف‌ها به‌ویژه ایزدی‌ها باشد که در معرض وحشیانه ترین جنایات قرار داشتند.

وی تأکید کرد، به نظر می‌رسد این توافق با توجه به مفاد آن، در نتیجه فشارهای آمریکایی و کردها برای تحقق منافعشان بر اساس ماده 140 و با هدف حمایت از حضور آمریکایی‌ها از طریق اخراج الحشد الشعبی به دست آمده است؛ الحشد الشعبی که نقش بسزایی در آزادسازی سنجار داشت و ایزدی ها هم الحشد الشعبی را سپری حمایتی خود می‌دانند.

نماینده پارلمان عراق اضافه کرد، تلاش‌های "جنین هنین پلاسخارت" نماینده سازمان ملل یک ماموریت آمریکایی و نه ماموریت سازمان ملل است، در حالی که شایسته بود نماینده دبیرکل سازمان ملل تمام طرف‌ها را برای شنیدن مطالبات واقعی‌شان گرد هم بیاورد.

دولت مرکزی عراق اعلام کرده که با دولت اقلیم کردستان در خصوص عادی‌سازی اوضاع منطقه سنجار به اتفاق نظر رسیده است که به موجب آن، بغداد و اربیل در یک همکاری مشترک مسئولیت اداره پرونده امنیتی سنجار را بر عهده خواهند داشت. موصل، مرکز استان نینوا نیز عهده‌دار خدمات‌رسانی به سنجار خواهد بود.

شهر سنجار به عنوان مرکز شهرستان سنجار در غرب استان نینوا در فاصله 80 کیلومتری از موصل واقع شده و از این منطقه به عنوان خاستگاه تاریخی اقلیت دینی ایزدی یاد می‌شود. طبق اعلام استاندار نینوا، این شهرستان در نتیجه هجوم داعش در سال 2014 بین 60 تا 80 درصد ویران شده و دستکم حدود 20 میلیارد دلار اعتبار برای بازسازی آن نیاز است.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها