بیانیه مقاومت عراق... اصرار بر اخراج آمریکایی‌ها

بیانیه مقاومت عراق... اصرار بر اخراج آمریکایی‌ها
دوشنبه 21 مهر 1399 - 13:41

به نظر می‌رسد دیدار رئیس ستاد هیئت الحشد الشعبی در اوایل ماه جاری میلادی با نماینده دبیرکل سازمان ملل، که در مقر این هیئت در بغداد انجام شد در چارجوب تلاش‌های آمریکا برای استمداد از برخی طرف‌ها از جمله سازمان ملل است تا نزد گروه‌های مقاومت برای پایان دادن به تنش میانجیگری کنند و از این طریق، بستر خروج آبرومنده آمریکایی‌ها از عراق فراهم شود.

العالم- تحلیل روز

دلیل چنین گمانه‌زنی بیانیه اخیر هیئت هماهنگی گروه‌های مقاومت عراق است که از موافقتش با آتش‌بس مشروط و متوقف کردن مشروط حملات به نیروهای آمریکاییِ مستقر در عراق خبر داده است.

زمانی‌که دیدار "عبدالعزیز المحمداوی"( ابو فدک) و "جنینین هینس پلاسخارت" انجام شد، گفته شد که ابو فدک دیدار با این نماینده سازمان ملل را رد می‌کرد ولی این دیدار بعد از موافقت "مصطفی الکاظمی" نخست‌وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح انجام شد؛ امری که تأکید می‌کند که نیروهای مقاومت حملات موشکی را به اهداف آمریکایی به منظور فرصت دادن به دولت بغداد برای تدوین جدول زمانی مشخص و محدود برای خروج از عراق به حال تعلیق درمی‌آورند.

دیدار رئیس ستاد الحشد الشعبی و نماینده سازمان ملل در عراق انجام شد تا این مساله را مورد تایید قرار دهد که الحشد نیروی مسلح عراق است که تابع اوامر و دستوران فرمانده کل نیروهای مسلح عراق است و همانطور که هیئت هماهنگی گروه‌های مقاومت عراق در بیانیه‌ای تأکید کرده، این دیدار در چارچوب تلاش‌های نیروهای ملی عراق به منظور پایان دادن به حضور نظامی آمریکا در عراق انجام شده است.

موضوع قابل توجه این است که در بیانیه هیئت هماهنگی گروه‌های مقاومت در عراق حتی نام یک گروه نیز ذکر نشده، امری که تأکید می‌کند اخراج نیروهای آمریکایی از عراق درخواست تمامی نیروهای عراقی بدون استثنا است. همچنانکه پارلمان عراق به دنبال جنایت ترور فرماندهان شهید "حاج قاسم سلیمانی" و "ابومهدی المهندس"، قطعنامه اخراج نیروهای آمریکایی از عراق را تصویب کرد.

بیانیه مقاومت عراق زمانی‌که به آمریکا هشدار داد که در صورت طفره رفتن از عقب‌نشینی، بهای سنگینی خواهد پرداخت، هشداری قاطعانه و نه به دلیل مزایده سیاسی صادر شده است. این مقاومت به خوبی می‌داند که حضور آمریکا در عراق به مثابه گسترش هرج و مرج و فتنه‌افروزی نه تنها در عراق بلکه در سرتاسر منطقه به منظور حفظ منافع رژیم صهیونیستی است.

این بیانیه به شکل قاطع به گزینه مقاومت تأکید کرده است؛ یعنی اینکه اگر نیروهای آمریکایی عراق را ترک نکنند مقاومت عراق از سلاحی بسیار کُشنده‌تر علیه این نیروها استفاده خواهد کرد. این بیانیه همچنین این موضوع را به آمریکایی‌ها متذکر شده است که تهدیدهای آنها هرگز مردان مقاومت را به ترس و وحشت نمی‌اندازد.

قدر مسلم آن است که مقاومت زمانی‌که در بیانیه خود بر تعیین یک تاریخ "محدود و مشخص" برای خروج نیروهای آمریکایی تأکید می‌کند، یعنی اینکه می‌خواهد رویاهای "دونالد ترامپ" رئیس‌جمهور را برای همیشه دفن کند. ترامپ زمانی‌که مفتخرانه ادعا می‌کرد هرگز اشتباه سلفش "باراک اوباما" را تکرار نمی‌کند و تا خالی کردن آخرین قطره نفت عراق، این کشور را ترک نخواهد کرد. در واقع، رویاهای اینچنینی را مقاومت عراق به کابوسی نه تنها برای ترامپ بلکه برای رئیس‌جمهور بعدی آمریکا تبدیل خواهد کرد.

پربیننده ترین خبرها