آیا رایزنی های پارلمانی سعد الحریری برای شکل گیری دولت به بن بست رسیده است؟

آیا رایزنی های پارلمانی سعد الحریری برای شکل گیری دولت به بن بست رسیده است؟
چهارشنبه 23 مهر 1399 - 20:20

جبران باسیل؛ در سایه آغاز تحرکات غافلگیرکننده سعد الحریری در فرایند نامزدی برای تشکیل دولت از طریق نمایندگان خود در تشکل های سیاسی، با سخنانی روشن، مشخص و ویژه که مخاطبش شخص الحریری بود همه معادلات را برهم زد.

العالم - نظرکده

برخی خبرنگاران و ناظران سیاسی معتقدند رایزنی های پارلمانی که قرار بود سعد الحریری انجام بدهد پس از مواضع تند جبران باسیل رهبر جریان ملی آزاد و وزیر خارجه پیشین لبنان، به بن بست رسید.

ناظران سیاسی اظهار داشتند: باسیل درصدد تقویت پایگاه عون و سپس تصمیم گیری برای مسیحیان است و دو پیام دارد، یک پیام برای مسیحیان مبنی بر اینکه وی اولین و آخرین مذاکره کننده و مرجع مهم در این رایزنی هاست و مدیریت آن را بر عهده دارد و به نام مسیحیان در سطح سیاسی سخن می گوید. پیام دوم وی نیز حمله به سعد الحریری بود.

خبرنگاران تاکید کردند از سخنان باسیل می توان اینگونه برداشت کرد که وی با نامزدی الحریری به عنوان نخست وزیر مامور تشکیل کابینه لبنان مخالف است و از اینرو الحریری نیز پس از شنیدن این جملات که "تو وکیل لبنانی ها نیستی" و "تو هیچ تخصصی نداری تا دولت تکنوکرات ها را تشکیل دهی"، دیگر فعالیت خود را ادامه نخواهد داد.

برخی مسئولان جریان ملی آزاد نیز تاکید کردند، پیام های باسیل برای سعد الحریری که خود را کمیسر عالی فرانسوی ها برای اجرای ابتکار فرانسه می داند و بر تشکیل دولت نظارت دارد، کاملاً روشن و واضح است.

ناظران سیاسی افزودند: به نظر می رسد موضع جریان ملی آزاد در قبال الحریری به نفع وی نیست اما این موضع بر میشل عون رئیس جمهور که ملزم به رعایت نتائج رایزنی های پارلمانی است و نه موضع گروههای سیاسی خارج از نشست های کاخ بعبدا، هیچ تاثیری ندارد.

آنها افزودند: دیدگاه به تعویق انداختن رایزنی ها که قرار است روز پنج شنبه برگزار شود از نظر حزب المستقبل و سایر گروههای سیاسی در صورت عدم توافق درخصوص تعیین الحریری به عنوان نامزد تشکیل دولت لبنان، روند امور در لبنان را با خلل مواجه نمی کند.

آنها افزودند: موضع جریان ملی آزاد، جدید یا غافلگیرکننده نیست زیرا این جریان از روز اول خواهان انعطاف در مواجهه با مسائل و مشکلات بود و همه نیز باید از تعیین شرط و شروط در این مرحله حساس تاریخ لبنان دست بردارند.

پربیننده ترین خبرها