نظرسنجی: ترامپ نمی‌تواند برای پیروزی روی «رأی‌دهندگان بلاتکلیف» حساب باز کند

نظرسنجی: ترامپ نمی‌تواند برای پیروزی روی «رأی‌دهندگان بلاتکلیف» حساب باز کند
پنج‌شنبه 24 مهر 1399 - 14:33

بر اساس یک نظرسنجی معتبر، دونالد ترامپ برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در قیاس با 4 سال پیش مسیر دشوارتری را پیش رو دارد.

العالم _ آمریکا

به گزارش العالم به نقل از رویترز، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، 4 سال پیش از موج «رأی‌دهندگان و تصمیم‌گیرندگان بلاتکلیف و لحظه‌آخری» برای به دست آوردن یک پیروزی غیر منتظره در انتخابات بهره برد. اما بر اساس نظرسنجی مشترک ایپسوس و رویترز، این افراد احتمالاً نمی‌توانند بار دیگر برای نجات او وارد عمل شوند.

در حالی که کمتر از 3 هفته تا انتخابات 3 نوامبر (13 آبان) باقی مانده است و نظرسنجی‌ها از عقب افتادن ترامپ از بایدن -- هم در قالب سراسری و هم در قالب ایالت‌های تعیین‌کننده -- حکایت دارد، کمپین انتخاباتی ترامپ روی حضور «تصمیم‌گیرندگان لحظه‌آخری» برای تکرار اتفاق 4 سال پیش حساب باز کرده است.

اما بنا بر نظرسنجی ایپسوس و رویترز که طی روزهای 9 تا 13 اکتبر (18 تا 22 آبان) برگزار شد، در قیاس با 4 سال پیش افراد کمتری باقی مانده اند که هنوز تصمیم خود را برای رأی دادن اتخاذ نکرده اند. همچنین احتمال رأی دادن آنها به بایدن با احتمال رأی دادنشان به ترامپ برابری می‌کند.
همچنین این نظرسنجی حکایت از آن دارد که جو بایدن در مجموع تمامی ایالات، 10 درصد آرای بیشتری را در اختیار دارد. اما اختلاف وی با ترامپ در ایالت‌های تعیین‌کننده که سرنوشت انتخابات را مشخص می‌کند اندکی کمتر است.

به باور تحلیلگران، ترامپ باید برای غلبه بر بایدن، بخش بزرگی از رأی‌دهندگانی را که هنوز بلاتکلیف هستند جلب کند: اتفاقی که احتمال رخ دادنش اندک است.

آنچه ماجرا را برای ترامپ پیچیده‌تر کرده است، هجوم افرادی است که زودتر از روز انتخابات، گزینه خود را مشخص کرده و تا کنون رأی داده اند. بسیاری از افراد تمایل دارند به دلیل نگرانی از شیوع کووید-19 زودتر رأی دهند تا با جمعیت پرازدحامِ روز انتخابات روبرو نشوند. بر اساس یک ارزیابی، تا کنون 15 میلیون آمریکایی رأی داده اند. این رقم 4 سال پیش و در 16 اکتبر (25 آبان 1395)، 1.4 میلیون نفر بود.

اما نظرسنجی مشترک ایپسوس و رویترز حکایت از آن دارد که تنها 8 درصد از رأی‌دهندگان هنوز بلاتکلیف هستند. همچنین احتمال رأی دادن آنها به یکی از دو نامزد اصلی حدود 50 درصد است. آنها می‌گویند یا هنوز تصمیم نگرفته اند و یا قصد دارند از یک نامزد دیگر پشتیبانی کنند. 4 سال پیش در چنین روزهایی، بیش از 16 درصد از رأی‌دهندگان آمریکایی به اصطلاح «بلاتکلیف» بودند. آنها با بلاتکلیفی خود، در آخرین روزها، عاملی غیر قابل پیش‌بینی را به انتخابات 4 سال پیش تزریق کردند و شکست غیر منتظره هیلاری کلینتون را -- در انتخاباتی که پیروزی نامزد دموکرات‌ها در آن قطعی به نظر می‌رسید -- رقم زدند. بر اساس نظرسنجی ایپسوس و رویترز، 4 سال پیش از میان این افراد، 55 درصد در هفته پایانی رقابت به ترامپ و 36 درصد به کلینتون رأی دادند.

این افراد توانستند با رأی خود در ایالت‌های سرنوشتساز فلوریدا، میشیگان و پنسیلوانیا ورق را به نفع دونالد ترامپ برگردانند. ترامپ میشیگان و پنسیلوانیا را با کمتر از 1 درصد اختلاف برنده شد، و اختلاف آرای او با کلینتون در فلوریدا کمتر از 2 درصد بود.

پربیننده ترین خبرها