"عملیات مبادله اسرا"؛ پیروزی دیگری برای آرمان یمن

شنبه 26 مهر 1399 - 11:21

عملیات مبادله اسرا به عنوان نخستین توافق موفقیت آمیز در مرحله اجرا، فراتر از همه ابهامات و مسائل پیچیده موجود و به رغم همه توافق های بی نتیجه قبل، مفاهیم و بارقه های امیدوارکننده و مثبتی در متن خود دارد.

العالم - تحلیل روز

امضای توافق مبادله اسرا در ژنو با نظارت سازمان ملل و کمیته بین المللی صلیب سرخ و اقدامات عملی پس از آن که باعث آزادی 671 اسیر از ارتش یمن و کمیته های مردمی شد، پیروزی جدیدی برای صنعا به حساب می آید و برگ زرین دیگری به دفتر پیروزی های نظامی و سیاسی آن در 6 سال جنگ و محاصره افزود. صنعا با توجه به برتری میدانی نیروهای مشترک یمن و کسب پیروزی های پی در پی و تغییر موازنه قوای نظامی به نفع خود، از موضع قدرت این توافق را امضا کرده است و بر این اساس این توافق در واقع مکمل پیروزی های میدانی آن شد.

حال به عنوان گام نخست، تلاش ها و تحرکات بیشتر برای امضای توافق های جدید برای مبادله کامل اسرا و زندانیان تا آخرین نفر ادامه می یابد و رهبران و مقامات صنعا ضمن تأکید بر این موضوع، آمادگی خود را برای ادامه همکاری در این مورد تا آزادی همه اسرا اعلام کرده اند.

صحنه های دیروز جشن و شادمانی مردم و مسئولین به هنگام استقبال از اسرا در صنعا بیانگر شدت خوشحالی مردم از این پیروزی و تأکیدی بر ابعاد انسانی این توافق بود. در واقع این صحنه، ثمره صبر و ثبات اسرای ازادشده بود که روح امید به حل بقیه مسائل پیچیده بحران یمن را در کالبد این ملت دمید. همچنین نشان داد که مردم تا چه اندازه قدرشناس فداکاری ها و جانفشانی اسرایشان هستند. به محض آغاز اجرای عملیات مبادله، سیل تبریک و تهنیت از همه سو سرازیر شد. این عملیات از دید نیروهای یمنی گامی مهم برای به حرکت درآوردن فرآیند سیاسی و روند صلح و فراهم کردن هر چه بیشتر مقدمات فرآیند سیاسی بود. آنها امیدوارند که بتوانند به توافق های بیشتری در زمینه حل مسائل و بحران های انسانی یمن و در نهایت رسیدن به صلح پایدار و پایان دادن به جنگ و تجاوز دست یابند.

از سوی دیگر با اجرای موفقیت آمیز توافق مبادله اسرا، پیروزی دیگری برای آرمان یمن رقم خورد و امید به صلح، به دلها برگشت و همچنین ثابت کرد که دولت صنعا، به رغم مانع تراشی های عربستان و متحدانش ظرف دو سال گذشته، پرونده مذاکرات را با مهارت اداره کرده است. ائتلاف متجاوز سعودی پیش از این یک بار در 2015 و یک بار در سوئد در سال 2018 مذاکره بر سر مبادله اسرا را به شدت کشانده بود و علت این شکست، این بود که انبوه گروه های شرکت کننده در این مذاکرات در مقابل هیئت صنعا، هر یک به طرف های خارجی وابسته بوده و خود استقلالی در تصمیم گیری نداشتند. لذا عربستان و امارات تمام تلاش خود را برای ناکام گذاشتن هر گونه توافقی که در جهت تأمین اهداف و مطامعشان در یمن نبود را به کار گرفته بودند.

مقامات صنعا تأکید کرده اند که تمام تلاش خود را برای تأمین آرمان ها و پیروزی به کار گرفته اند و مقدمه این پیروزی، عملیات مبادله اسرا بود که کورسوی امید به صلح را به دلها برگرداند.

  • علي الذهب - العالم

پربیننده ترین خبرها