بیانیه الحشدالشعبی به دنبال حمایت مردم عراق از این سازمان و اعتراض به اهانت هوشیار زیباری

بیانیه الحشدالشعبی به دنبال حمایت مردم عراق از این سازمان و اعتراض به اهانت هوشیار زیباری
شنبه 26 مهر 1399 - 16:38

سازمان «الحشد الشعبی» عراق با صدور بیانیه ای در واکنش به اعتراض خیابانی مردم به اهانت یک مقام پیشین به این سازمان، خواستار حفظ اعتبار نظام سیاسی و صلح اجتماعی در کشور شد.

العالم ـ عراق

ستاد اطلاع رسانی سازمان الحشد الشعبی روز شنبه با اانتشار این بیانیه تاکید کرد: ما احساسات عراقی ها و دوستداران و پشتیبانان جان‌فشانی خون فرزندان الحشد الشعبی را می فهمیم و همچنین از آزادی بیان و اعتراض و تظاهرات مسالمت آمیز مطابق قانون اساسی حمایت می کنیم.

سازمان الحشد الشعبی در این بیانیه «مخالفت خود با استفاده از خشونت یا تخریب به هر شکلی از اشکال» را مورد تأکید قرار داده است.

در بیانیه الحشد الشعبی همچنین از همگان خواسته شده تا از اعتبار نظام (سیاسی) و صلح اجتماعی و احترام به نیروهای امنیتی در این شرایط حساس، پاسداری کنند.

شهر بغداد، پایتخت عراق امروز شاهد تجمع هواداران سازمان الحشد الشعبی برای محکوم کردن اهانت اخیر «هوشیار زیباری» وزیر پیشین دارایی و از مسؤولان ارشد حزب دموکرات کردستان عراق به این سازمان دفاع مردمی بود.

معترضان با سر دادن شعار در مقابل دفتر حزب دموکرات کردستان عراق در منطقه الکراده در مرکز بغداد، اهانت اخیر زیباری علیه سازمان الحشد الشعبی را محکوم کرده و از او خواستند تا به خاطر این اهانت، عذرخواهی کند.

شرکت کنندگان در تجمع همچنین خواهان عدم تکرار چنین تعرض هایی به سازمان الحشد الشعبی شدند. در ادامه این تجمع، دفتر حزب دموکرات کردستان عراق توسط معترضان به آتش کشیده شد.

واکنش انتقادی مسؤولان، سیاستمداران، شخصیت‌ها و گروههای مقاومت عراق به اهانت اخیر زیباری از سه روز پیش آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

زیباری پیش‌تر در یک مصاحبه تلویزیونی با اهانت به نیروهای بسیج مردمی عراق مدعی شده بود که «حمله گروههای عراقی به پایگاه‌های آمریکا در اربیل به این دلیل است که آنها اقلیم کردستان را نزدیک [متحد] آمریکا می‌دانند و این گروهها همانطور که داعش به بغداد و اربیل حمله می‌کرد، به اینها حمله می‌کنند».

در پی اهانت زیباری به الحشد الشعبی، پارلمان عراق روز چهارشنبه شاهد تنش و درگیری لفظی گروهی از نمایندگان بود و این امر باعث شد که جلسه به زمان دیگری موکول شود.

«حسن الکعبی» معاون اول رئیس پارلمان عراق در این جلسه از زیباری خواست که به خاطر اظهارات توهین‌آمیزش به الحشد الشعبی عذرخواهی کند.

«ابوآلاء الولائی» دبیرکل «گردان‌های سید الشهداء» (ع) عراق نیز در توئیتی سخنان اهانت‌آمیز زیباری را به شدت محکوم کرد.

همچنین کاربران عراقی نیز با راه‌اندازی هشتگی در شبکه توییتر، به طور گسترده اهانت زیباری به سازمان الحشد الشعبی را محکوم کردند که این هشتگ در عراق ترند شد.

به دنبال اعتراضات صورت گرفته در واکنش به اهانت زیباری به الحشد الشعبی، وی گفت وگو با شبکه العهد، حشد الشعبی را یک نهاد رسمی عنوان کرد که بخشی از نهاد امنیتی کشور است. همچنین تاکید کرد که هیچ کسی نمی تواند فداکاری های حشد الشعبی در نابودی داعش و تروریسم را انکار کند.

زیباری همچنین در سخنانش که از آن تعبیر به عذر خواهی از الحشد الشعبی شده است، خاطرنشان کرد، اظهاراتش، تحریف و به صورت نادرست تعبیر و تفسیر گردیده و از آن سوء برداشت شده است.

پربیننده ترین خبرها