تغییرات در سعودی با هدف زمینه سازی برای عادی سازی روابط با اسرائیل

تغییرات در سعودی با هدف زمینه سازی برای عادی سازی روابط با اسرائیل
دوشنبه 28 مهر 1399 - 16:54

فرامین اخیر پادشاه عربستان سعودی که به تغییراتی در ساختار حکومت این کشور انجامید، موضوع جدیدی نیست اما کارشناسان آن را مقدمه ای برای فراهم کردن زمینه عادی سازی روابط ریاض با رژیم صهیونیستی در سطوح دینی و سیاسی می دانند. 

العالم کشکول

مردم عربستان سعودی از زمان به قدرت رسیدن ملک سلمان و محمد بن سلمان عادت کرده اند که هر گاه فرمانی صادر شود، پس از آن شاهد افزایش مالیات و گران شدن کالا و خدمات باشند به همین علت به هر نوع فرمان سلطنتی بدبین بوده و از آن نگران می شوند.

اما این بار پادشاه به خاطر بحرانهای سیاسی داخلی و خارجی که ریاض با آن مواجه است، دستور داد مجلس شورا، ایجاد و هیات عالی علمایی مجدداً تشکیل شود و تغییراتی نیز در راس دادگاه عالی عربستان سعودی ایجاد نمود.

در این میان انتخاب شیخ محمد العیسی به عنوان عضو هیات عالی علما از همه مهمتر است به این دلیل که وی نقش مهمی در زمینه بهبود وجهه محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی و معرفی وی به عنوان شخصی میانه رو و دارای تسامح در سطوح دینی دارد.

معروف است که العیسی در زمینه ایجاد همگرایی میان مسیحیان و یهودیان حامی رژیم صهیونیستی با عربستان سعودی نقش مهمی ایفا نموده و نوک پیکان عادی سازی رابطه میان بن سلمان و رژیم صهیونیستی است.

کارشناسان معتقدند هدف از تغییرات جدید، صدور فتاوای دینی و قوانین حقوقی و سیاسی لازم برای عادی سازی رابطه با رژیم صهیونیستی و امضای قرارداد در این زمینه و تایید آن توسط مجلس شورای عربستان سعودی است.

آنان گفتند که این تغییرات پیامی آشکار از سوی آل سعود به آمریکا و رژیم صهیونیستی درباره آمادگی برای اعلام علنی عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی در ازای رفع مشکلات داخلی و خارجی عربستان سعودی به ویژه انزوایی است که این کشور به خاطر کشته شدن جمال خاشقجی دچار آن شده، قتلی که بسیاری از سازمانهای بین المللی مدافع حقوق بشر، بن سلمان را عامل آن می دانند.

پربیننده ترین خبرها