جزئیات جدید از پایگاه نظامی ترکیه در نزدیکی موصل عراق

جزئیات جدید از پایگاه نظامی ترکیه در نزدیکی موصل عراق
چهارشنبه 30 مهر 1399 - 11:27

یکی از سران حزب اتحادیه میهنی عراق جزئیات جدیدی از پایگاه نظامی ترکیه در نزدیکی موصل در شمال عراق فاش کرد.

العالم - عراق

«غیاث سورچی» یکی از رهبران حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق، با اشاره به اینکه هنوز نیروهای ترکی در پایگاه نظامی واقع در کوه «بعشیقه» در شرق موصل حضور دارند، جزئیاتی از این پایگاه ارائه کرد.

وی در گفت‌وگو با پایگاه خبری «المعلومه»، تصریح کرد: شمار نیروهای ترکی که در پایگاه بعشیقه حضور دارند بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ نفر است. این پایگاه در ۱۲ کیلومتری مرکز شهر موصل قرار دارد.

سورچی افزود: به دلیل حوادث نظامی اخیر اتش ترکیه و تداوم بمبارات مناطق مختلف در اقلیم کردستان، کمک‌های نظامی و غذایی به صورت هوایی به این پایگاه ارسال می‌شود.

وی توضیح داد که پیش‌تر نیروهای ترک مستقر در این پایگاه نظامی با کاروان‌های نظامی در دهوک و زاخو گشت می‌زدند اما اکنون می‌ترسند که هدف قرار گیرند و کمک‌های مورد نیاز آنها نیز به صورت مستمر با هواپیما ارسال می‌شود و به صورت مستمر بالگردهای ترکیه در این پایگاه فرود می آیند.

با وجود اعتراض مستمر مردم و مقامات مسئول عراق، یک مقام برجسته ترکیه، پنج‌شنبه پیش اعلام کرد که آنکارا قصد دارد پایگاه‌های نظامی موقت بیشتری در شمال عراق احداث کند.

پایگاه نظامی ترکیه در بعشیقه واقع در استان نینوی، در سال ۲۰۱۵ به بهانه تعلیم نیروهای عراقی در مبارزه با داعش و با هدف کنترل محورهای استراتژیک این منطقه اعم از محور زمینی و خطوطی که موصل را به رقه مرتبط می‌کرد، احداث شد و تا به امروز نیروهای ترکیه در آن حضور دارند و با وجود تصویب قانون خروج نظامیان خارجی از عراق پس از شکست داعش، آنکارا به بهانه مقابله با نیروهای پ‌.ک.ک همچنان در شمال عراق حضور نظامی خود را حفظ کرده است.

پیش‌تر «هاوکار الجاف» دیگر عضو اتحادیه میهنی کردستان عراق گفته بود که ارتش ترکیه حدود ۵۰ پایگاه و مقر نظامی در عراق دارد که در مابین دو استان‌ دهوک و اربیل واقع شده است و علاوه بر آن یک پایگاه نیز در ناحیه بعشیقه در استان نینوا قرار دارد.

وی تصریح کرد که بزرگ‌ترین پایگاه نظامی ترکیه حدود ۱۵۰۰ نیرو دارد که در ناحیه «کانی مأسی» در استان دهوک واقع شده و علاوه بر آن پایگاه‌های دیگری نیز در زاخو، العمادیه، شیلادزی و بخش سوران استان أربیل و نیز چند پایگاه نیز در امتداد نوار مرزی و دامنه‌ کوه‌های کورک واقع شده‌اند.

این عضو اتحادیه میهنی می‌گوید که هواپیماهای ارتش ترکیه به دلیل حضور در مناطق کردستان عراق برای اجرای حملات خود دیگر نیازی به برخاستن از خاک ترکیه ندارند بلکه به راحتی از پایگاه‌های هوایی خود در خاک عراق برای انجام عملیات برمی‌خیزند.

اواسط ژوئن ۲۰۲۰، تحت عنوان دو عملیات گسترده با نام «چنگال عقاب» و «پنجه ببر»، ترکیه حملات گسترده‌ای را علیه عناصر حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک)، در داخل خاک شمال عراق آغاز کرده که تاکنون موجب خسارات مالی و جانی متعدد و تخلیه بسیاری از روستاهای مرزی منطقه کردستان شده است. این امر با اعتراض و محکومیت اربیل و دولت مرکزی عراق همراه شد و بغداد حتی سفیر ترکیه را فراخواند اما آنکارا تا به این لحظه عملیات نظامی در خاک عراق را متوقف نکرده است.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها