در جریان تظاهرات سالگرد انقلاب 21 اکتبر سودان؛

سودانی‌ها موضع‌شان را درخصوص عادی‌سازی با اسرائیل اعلام کردند

سودانی‌ها موضع‌شان را درخصوص عادی‌سازی با اسرائیل اعلام کردند
پنج‌شنبه 1 آبان 1399 - 14:02

خارطوم، پایتخت سودان روز چهارشنبه شاهد تظاهرات گسترده مردمی در اعتراض به وضعیت وخیم اقتصادی کشور بود و معترضان طی آن، همچنین خواستار اصلاح مسیر انقلاب شده و بر مخالفت با هرگونه عادی‌سازی با رژیم صهیونیستی تأکید کردند.

العالم- داغ‌های مجازی

ملت سودان سالگرد انقلاب 22 اکتبر 1964 را، که طی آن بر نظامیان پیروز شدند، با برگزاری تظاهرات گرامی داشتند تا طی آن به دولت بگویند که تاریخ بار دیگر تکرار شده و انقلاب تا زمان تحقق خواسته‌ها ادامه خواهد داشت. این تظاهرات در مناطقی در پایتخت برگزار شد و مشارکت‌کنندگان با سر دادن شعارهایی، خواستار اصلاح مسیر انقلاب و سرعت بخشیدن به محاکمه قاتلان شهدا و نیز تامین مایحتاج اساسی زندگی از جمله نان و سوخت شدند.

تجمع تظاهرکنندگان به درگیری و تنش آنها با پلیس منجر شد تا جایی‌که نیروهای امنیتی به سمت معترضان که قصد عبور از پل مرکزی شهر را داشتند گاز اشک‌آور شلیک کردند که طبق اعلام کمیته مرکزی پزشکان سودان، در نتیجه این اعتراضات یک نفر با شلیک گلوله جان خود را از دست داد و 14 نفر هم زخمی شدند که حال بعضی از آنها وخیم است.

در جریان این رخداد گروهی از تظاهرات‌کنندگان پرچم رژیم اسرائیل را به آتش کشیده، و شعارهایی در محکومیت عادی‌سازی و خیانت رژیم‌های مرتجع عربی به قضیه فلسطین سر دادند.

این تظاهرات در شرایطی برگزار شد که گزارش‌های رسانه‌ای از عادی‌سازی قریب‌الوقوع میان خارطوم و تل‌آویو حکایت دارد و اخیرا هم یک رسانه عبری‌زبان فاش کرد که روز چهارشنبه یک فروند هواپیمای اسرائیلی پروازی مستقیم به خارطوم انجام داد و به مدت 7 ساعت در فرودگاه شهر مستقر بود.

هشتگ‌های "#تظاهرات میلیونی 21 اکتبر" و "#سودان علیه عادی‌سازی" جزو پربازدیدترین هشتگ‌ها در سودان شده‌اند. حساب کاربری "کریشة" تصاویری از لحظه آتش زدن پرچم رژیم صهیونیستی را منتشر کرده و در توییتی نوشته است: "از قلب پایتخت سودان، خارطوم؛ انقلاب سودانی‌ها پیام‌‌شان را با صراحت اعلام کردند #سودان علیه عادی‌سازی با رژیم صهیونیستی است. حمدوک ( نخست‌وزیر سودان) از تصمیم ملت سودان درخصوص عادی‌سازی آگاه است لذا دولت آمریکا را تحت فشار گذاشته است تا عادی‌سازی را مجزا از حذف نام سودان از فهرست کشورهای حامی تررویسم بداند."

"AbuMohammed" در توییتی با انتشار تصاویر آتش زندن پرچم رژیم صهیونیستی در جریان تظاهرات خارطوم، نوشت: "سودان در مقابل عادی‌سازی با آتش زدن پرچم رژیم صهیونیستی مقاومت می‌کند."

"Abdullah Elsheikh" نیز نوشته است: "لغو تحریم‌ها یا قضیه تروریسم، حواس مردم را پرت نمی‌کند."

"عفیف وشاح" نیز در واکنش به آتش زدن پرچم رژیم اشغالگر نوشته است: "این، صدای زنده ملتی است که مخالف آن هستند که کشورشان را صهیونیست‌ها آلوده کنند. سودان علیه سازشکاران خیزش می‌کند."

"flana" نیز نوشته است: "هیچ‌گونه عادی‌سازی نمی‌شود حتی اگر به تو طلا بدهند."

منابع عبری‌زبان اعلام کردند که یک هیئت اسرائیلی برای بررسی عادی‌سازی روابط روز چهارشنبه سفری به سودان داشت. "الی کوهن" وزیر اطلاعات این رژیم نیز در گفت‌وگو با شبکه 13 تلویزیون اسرائیل پیش‌بینی کرد، احتمالا دستاورد دیپلماتیکی میان دو طرف حاصل شود.

کوهن مدعی شد: فکر می‌کنم اسرائیل به عادی‌سازی روابط با سودان بسیار نزدیک است.

رادیوی رژیم صهیونیستی جزئیات بیشتری از مذاکرات انجام شده در خارطوم ارائه نکرد.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها