عادی‌سازی البرهان نه سودان!

عادی‌سازی البرهان نه سودان!
شنبه 3 آبان 1399 - 11:09

طرف سودانی، که توافق عادی‌سازی با رژیم صهیونیستی را امضا کرد رئیس شورای حاکمیت و نخست‌وزیر دولت انتقالی در سودان بودند؛ در حالی‌که عادی‌سازی در حیطه اختیارات این دو شخص نیست و امضای این توافق با ماموریت محوله به آنها یعنی فراهم کردن بستر گذر سودان از مرحله انتقالی در تناقض است.

العالم- تحلیل روز

"عبدالله حمدوک" نخست‌وزیر موقت سودان بارها مرتبط کردن حذف نام سودان از فهرست آمریکاییِ کشورهای حامی تروریسم با عادی‌سازی با رژیم صهیونیستی را رد کرده بود؛ چرا که این ماموریت در حیطه اختیارات وی نیست. ولی به نظر می‌رسد این مرد به فشارهای شرکای نظامی در شورای حاکمیت انتقالی به‌ویژه "عبدالله البرهان" و رفیق گرمابه و گلستان او "محمد حمدان دقلو" تن داده است. البرهان و دقلو مهره‌های اماراتی و به بیانی بهتر مردان "محمد بن زاید" ولیعهد ابوظبی در سودان هستند.

برخی خاطرنشان کردند، اقدام دولت انتقالی در سودان برای عادی‌سازی با رژیم اسرائیل "گزینه‌ای اجباری بود"؛ اوضاع اقتصادی سودان دیگر قابل تحمل نیست و باید راهکاری برای جلوگیری از بسیار وخیم‌تر شدن این اوضاع ایجاد می‌شد. در حالی‌که برخی دیگر معتقدند سودان می‌توانست به راه‌های دیگری و بدون عادی‌سازی با رژیم اسرائیل، از بحران اقتصادی‌اش عبورکند؛ چرا که مشکل سودان کمبود منابع طبیعی و درآمدزایی آن نیست بلکه مشکل سیاسیون فاسدش است. همانطور که تجربه تلخ مصر و اردن با عادی‌سازی بهترین دلیل بر بی‌ثمر بودن این گزینه اجباری است.

شورای نظامی انتقالی، که می‌خواست بعد از برکناری "عمر البشیر" از قدرت در سودان، بر مسند قدرت تکیه بزند انحصارطلبی در قدرت را در سایه حضور نیروهای انقلابی مردمی، موسوم به "ائتلاف آزادی و تغییر"، دشوار می‌دید تحت فشارهای مردمی، دولت انتقالی را با نیروهای انقلابی تقسیم کرد و بر اساس توافقنامه‌ای، مرحله انتقالی به مدت 39 ماه ادامه می‌یابد و یک شخصیت نظامی ریاست شورای حاکمیتی را به مدت 21 ماه بر عهده می‌گیرد و سپس 18 ماه باقی‌مانده از مرحله انتقالی را یک شخصیت غیرنظامی ریاست می‌کند.

به نظر می‌رسد اردوگاه نظامیان در شورای حاکمیت سودان نیاز رئیس‌جمهور آمریکا به دستاوردی، که شانس پیروزی‌اش در انتخابات آتی آمریکا را تقویت می‌کند، درک کرده‌اند لذا تصمیم گرفته‌اند که با تیر عادی‌سازی دو هدف را بزنند؛ نخست راضی ساختن اربابان‌شان در دبی و ریاض، و دوم: شرکای‌شان یعنی "نیروهای آزادی و تغییر" را با حمایت آمریکایی، سعودی، اماراتی و صهیونیستی از قدرت حذف کنند و اوضاع سیاسی کشور را به نفع خود رقم بزنند.

به نظر می‌رسد آمریکا و رژیم صهیونیستی ذهن البرهان و دوستان نظامی‌اش را خوانده‌اند و لذا به بن زاید و بن‌سلمان دستور داده‌اند البرهان را برای دیداری محرمانه با "بنیامین نتانیاهو" نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در اوگاندا طی ماه فوریه و توافق برای مقدمات عادی‌سازی تحت فشار بگذارند و در مقابل، نام سودان از فهرست تروریسم آمریکایی حذف شود.

قدر مسلم آن است که البرهان و اردوگاه نظامی سودان، که در دام بن‌زاید و بن‌سلمان افتاده‌اند، در محاسبات‌شان دچار اشتباه شده‌اند؛ چرا که ملت سودان ملتی نیست که دولت موقت، که اعضای آن از بقایای رژیم البشیر و مهره‌های سعودی و اماراتی هستند بتوانند موضع آن را درخصوص قضیه فلسطین تغییر دهند. لذا طی روزهای آتی شاهد تظاهرات خشم سودانی‌ها علیه البرهان خواهیم شد هر چند که مدت‌هاست سودانی‌ها با برگزاری تظاهراتی، خواهان اصلاح مسیر انقلاب هستند.

نبيل لطيف - العالم

پربیننده ترین خبرها