حمایت از تظاهرات‌ در مقابل جوکرها؛ مسئولیت تظاهرات‌کنندگان و نیروهای امنیتی

حمایت از تظاهرات‌ در مقابل جوکرها؛ مسئولیت تظاهرات‌کنندگان و نیروهای امنیتی
دوشنبه 5 آبان 1399 - 13:14

هیچ تظاهرات اعتراضی در جهان، مانند تظاهرات اخیر در عراق که روز گذشته به مناسبت سالگرد تظاهرات اکتبر 2019 برگزار شد، از حمایت و پشتیبانی دولت برخوردار نبوده‌ است.

العالم- تحلیل روز

همچنانکه شاهد نبودیم هیچ تظاهراتی مانند تظاهرات عراقی‌ها، که خواستار اصلاحات و مبارزه با فساد هستند، توسط احزاب و گروه‌های خاص مورد استفاده قرار نگرفته است. دولت "عادل عبدالمهدی" نخست‌وزیر سابق عراق، به رغم اینکه فقط 8 ماه عمر کرد و مسئولیت وخامت اوضاع اقتصادی عراق را بر عهده گرفت، بر حمایت از تظاهرات‌کنندگان و حقوق‌شان در تظاهرات تأکید داشت. دولت "مصطفی الکاظمی" نخست‌وزی فعلی نیز این رویکرد را دنبال می‌کند در واقع، همگان بر حق شهروند در تظاهرات و حمایت از او و نیز فراهم کردن بستری امن برای او تأکید می‌کنند.

به نظر می‌رسد رویه‌هایی که تظاهرات، اندکی پس از آغاز آن در اوایل اکتبر سال گذشته شاهد بود با خواسته‌های واقعی معترضان مسالمت‌آمیز مغایرت داشت که از جمله آنها می‌توان به تکرار شعارهای فرقه‌ای و نژادپرستانه، سوزاندن مقرهای الحشد الشعبی و کشتن شماری از نیروهای الحشد و مثله کردن اجسادشان و نیز آتش زدن مراقد و کنسولگری‌ها و قتل داعشی‌گونه بی‌گناهان و حتی کودکان اشاره کرد؛ اتفاقاتی که طرف‌های ذی‌ربط را بر آن داشته که از تظاهرات مردمی حمایت کنند و مانع ورود عناصر نفوذی به این تظاهرات شوند.

مسئولیت شناسایی عناصر نفوذی و خرابکار در واقع پیش از آنکه مسئولیت نیروهای امنیتی و پلیس باشد بر عهده تظاهرات‌کنندگان مسالمت‌جو است. این عناصر از مهم‌ترین گروه‌هایی هستند که دستوراتی را از طرف‌های خارجی که خواهان برقراری ثبات در عراق نیستند، دریافت می‌کنند و به اقداماتی دست می‌زنند که در تضاد با اهداف تظاهرات‌کنندگان مسالمت‌جو است که جوکر، حزب بعث و داعشی‌ها از بارزترین این گروه‌هک‌ها هستند که به نمادهای قدرت عراق، از جمله نیروهای امنیتی، ارتش، الحشد الشعبی و مرجعیت دینی حمله و برای تخریب روابط دوستانه و برادرانه ایران و عراق تلاش می‌کنند.

فساد، سلاح برنده‌تر آمریکا برای دستیابی به اهدافش در عراق است؛ فساد در این کشور ساخته آمریکا است که از دل نظام سهمیه‌بندی طایفه‌ای، که این رژیم اشغالگر بر عراقی‌ها تحمیل کرد، بیرون آمده است تا فساد را در این کشور ریشه‌دار و حضور نظامی خود را تثبیت کند. در حالی‌که هدف تظاهرات عراقی‌ها مبارزه با فساد، و به تبع آن مبارزه با سلاح برنده آمریکایی و بالاخره حضور نظامی آمریکا در کشورشان بوده، آمریکا بلافاصله برای منحرف کردن روند این تظاهرات وارد عمل شد و عناصر خرابکار و جوکرها را وارد این تظاهرات کرد. بنابراین لازم است تظاهرات‌کنندگان به این درک برسند که این اقدامات هنجارشکن این عناصر نفوذی به هیچ‌وجه خودجوش نیست و تا زمانی‌که آمریکا در عراق حضور دارد فساد نیز است.

در اولین سالگرد تظاهرات اکتبر 2019 در عراق، مسئولیت بزرگی متوجه تظاهرات‌کنندگان می‌شود تا از ورود مزدوران سفارت آمریکا برای تخریب ماهیت تظاهرات مسالمت‌آمیزشان جلوگیری کنند. در مقابل، نیروهای امنیتی نیز فقط به حمایت از تظاهرات‌کنندگان و فراهم کردن بستری امن برای آنها اکتفا نکنند بلکه باید قاتلان تظاهرات‌کنندگان، نیروهای امنیتی و نیروهای الحشد و همچنین عاملان آتش زدن مراقد را شناسایی کنند و نیز طرف‌هایی را که دلار و مواد مخدر را در میان تظاهرات کنندگان توزیع می‌کردند معرفی کنند. شناسایی این قاتلان و مجرمان، تظاهرات را از شرّ جوکرهای سفارت آمرکا و عناصر بعثی و داعشی‌ها امن نگه می‌دارد.

نجم الدين نجيب - العالم

پربیننده ترین خبرها