طرح خطرناک عربستان در بادیه العراق/ خرابکاری جدیدی در راه است؟

طرح خطرناک عربستان در بادیه العراق/ خرابکاری جدیدی در راه است؟
يکشنبه 11 آبان 1399 - 14:47

کاربران شبکه های اجتماعی و فعالان عراقی هشتگ " سرمایه گذاری عربستان – خرابکاری "را در توییتر  راه اندازی کردند که با استقبال زیادی روبرو شد .

العالم داغهای مجازی

کاربران نسبت به اقدام دولت عراق در واگذاری بخش هایی از خاک عراق به عربستان به بهانه سرمایه گذاری در البادیه هشدار دادند.

گروههای عراقی نسبت به این طرح مبنی بر واگذاری 150 هکتار از بادیه العراق به عربستان و تبعات آن برای کشور به دلیل سیاست های پیشین مخالف عربستان نسبت به عراق و ساکنان آن هشدار داده و تاکید کردند این طرح دارای تهدیدات امنیتی بسیار خطرناکی است از سوی نظامی که دارای چندین سابقه در زیان رساندن به امنیت و ثبات عراق است.

گروه های عراق از نخبگان دانشگاهی ، شیوخ قبائل ، دانشجویان و گروههای سیاسی خواستند با این طرح پلید مخالفت کنند.

ائتلاف دولت قانون عراق نیز خواهان توقف طرح واگذاری زمین هایی از بادیه العراق به عربستا برای سرمایه گذاری شد و آن را استعمار جدیدی با عنوان سرمایه گذاری دانست.

این ائتلاف به ریاست نوری المالکی نخست وزیراسبق عراق در بیانیه ای گفت : مسئولان رسمی باید طرح واگذاری زمینهایی از بادیه العراق (کربلا و النجف المثنی )برای سرمایه گذاری را متوقف کنند وی گفت این طرح تبعاتی برای امنیت و حاکمیت کشور دارد این در حالی است که به آب های زیرزمینی نیز ضرر می زند.

این بیانیه افزود: ائتلاف دولت قانون سوالات زیادی درباره این تصمیم دارد به ویژه که این طرح در دولت های پیشین نیز بارها مطرح شده و به خاطر ملاحظات استراتژی آبی و امنیتی و تجاوز به حقوق عراقی ها مورد مخالفت قرار گرفته است.

این ائتلاف بر ضرورت متوقف کردن مجوز این طرح که به عربستان یک میلیون هکتار در بادیه العراق می دهد تاکید دارد و از عشائر اصیل عراق و همه گروههای ملی خواست با این طرح مخالفت کنند.

"قیس الخزعلی" رئیس جنبش عصائب الحق نیز گفت : طرح اعطای اراضی به عربستان دارای تهدیدات امنیتی زیادی از سوی نظامی است دارای سوابق زیادی در آسیب زدن به امنیت و ثبات عراق است .

وی افزود: این طرح باطرح عادی سازی با دشمن ابدی عراق یعنی اسرائیل که در واقع رهبر و حامی نظام سعودی است هم زمان شده و آسیب های اقتصادی به آبهای زیرزمینی عراق می زند.

عراقی ها نیز هشتگ# سرمایه گذاری /عربستان/ خرابکاری # را راه انداخته و نسبت به خطرات طرح عربستان به بهانه سرمایه گذاری در عراق و تهدیدات امنیتی آن هشدار دادند.

عربستان قصد دارد در یک میلیون هکتار از اراضی عراق با هدف تبدیل آنها به مزارع و مزارع پرورش گاو، دام و طیور سرمایه گذاری کند تا به بزرگترین پروژه سرمایه گذاری کشاورزی در عراق تبدیل شود.

این طرح شامل مناطق صحرای الأنبار تا جنوب استان المثنی و استان‌های نجف و حتی بصره می‌شود.

پربیننده ترین خبرها