اردوغان خواستار مبارزه با اسلام‌ستیزی شد

اردوغان خواستار مبارزه با اسلام‌ستیزی شد
دوشنبه 12 آبان 1399 - 03:17

"رجب طیب اردوغان" رییس جمهوری ترکیه یکشنبه شب در سخنانی با بیان این که مسلمانان اروپا به طور سازمان‌ یافته مورد تبعیض قرار دارند، خواستار مبارزه با اسلام‌ستیزی همانند یهودی ستیزی شد.

العالم - ترکیه

به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه، اردوغان که در پیام ویدیویی در کنفرانس نسل کشی در سربرنیتسای بوسنی پس از جنگ جهانی دوم برگزار شد، افزود: همانگونه که پس از واقعه اسفناک هولوکاست با یهودی‌ستیزی مبارزه شد، امروز نیز باید به همان شکل با اسلام هراسی مبارزه شود.

رییس جمهوری ترکیه همچنین بار دیگر با بیان این که مسلمانان اروپا تحت تعبیض سازمان‌یافته قرار دارند اظهار کرد: حقوق و آزادی‌ مسلمانان سلب می‌شود.

وی ادامه داد: باید این رویکرد اشتباه که آینده بشریت و فرهنگ همزیستی مسالمت آمیز ادیان و فرهنگ‌های مختلف در کنار هم را تهدید می‌کند، متوقف شود.

اردوغان در بخش دیگری از سخنانش به نسل کشی سربرنیتسا در قلب اروپا اشاره کرد و آن را لکه ننگی در تاریخ بشریت دانست که خودنمایی می‌کند.

وی تصریح کرد: داغ کشتار ۸ هزار و ۳۷۲ شهروند بوسنیایی با وجود گذشت ربع قرن از وقوع آن باز هم دلمان را به درد می‌آورد.

اردوغان افزود: خواسته کسانی که عزیزان خود را در نسل‌کشی از دست داده‌اند به طور کامل محقق نشد و اکثر عاملان این قتل و کشتار آن گونه که باید به سزای اعمالشان نرسیدند.

وی تصریح کرد: کسانی که پناهجویان بی‌گناه تحت حمایت سازمان ملل متحد را به مجرمان می‌سپارند و موجب نسل‌کشی آنان شده‌اند، مجازات لازم را برای کارهایی که انجام داده‌اند، دریافت نکردند.

رییس جمهوری ترکیه بار دیگر با انتقاد شدید از رهبران اروپا گفت: بدتر از همه این چیزها انسانیت است؛ بویژه برای شخصیت‌های سیاسی و رسانه‌های اروپایی که از نسل‌کشی سربرنیتسا درس عبرت نگرفتند.

وی ادامه داد: نسل‌کشی مسلمانان که در سراسر جهان شاهد آن هستیم از سوریه گرفته تا یمن، آراکان و [به گلوله بستن نمازگزاران] در نیوزیلند، دردناک‌ترین نمونه‌های قتل و کشتار آنان است.

نسل‌کشی سربرنیتسا بزرگ‌ترین فاجعه انسانی در اروپا از نظر میزان خشونت، قتل و کشتار و ویرانی بود که پس از جنگ جهانی دوم (سالهای ۱۹۳۹-۱۹۴۵) روی داد.

شهروندان غیرنظامی بوسنیایی از اهالی سربرنیتسا ۱۱ ژوئیه ۱۹۹۵ نیز پس از آن که نیروهای صربستان به فرماندهی "راتکو ملادیچ" این شهر را اشغال کردند، از نظامیان هلندی کمک خواستند، این نظامیان که در قالب نیروهای سازمان ملل متحد فعالیت داشتند [به جای کمک به مردم بوسنی] آنان را به نیروهای صرب تحویل دادند.

در این فاجعه انسانی، بیش از ۸ هزار نفر از زن، مرد و پیر و جوان به صورت فجیعانه‌ای به دست نیروهای صرب قتل عام شدند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها