طرح جدید سازمان ملل برای آتش بس در یمن

طرح جدید سازمان ملل برای آتش بس در یمن
دوشنبه 12 آبان 1399 - 09:49

صنعا از تحرکات گسترده سازمان ملل برای ارائه طرح آتش بس جدید توسط مارتین گریفیتس، نماینده ویژه سازمان ملل در یمن خبر داد. این طرح مقدمه نشستها و رایزنی های سیاسی برای تحقق صلح فراگیر در یمن خواهد بود.

العالم - یمن

صنعا ضمن اعلام این خبر بر مواضع ثابت و اصولی خود مبنی بر تحقق راه حل های سیاسی و صلح، توقف تجاوز نظامی و حمله های هوایی و پایان دادن به محاصره و بازگشایی فرودگاه بین المللی صنعا به منظور از سرگیری معامله های تجاری تأکید کرد.

این خبر در نشست سلطان السامعی، عضو شورای عالی سیاسی و هشام شرف عبد الله، وزیر خارجه یمن نقل شد. دو طرف در این دیدار درباره تحرکات مارتین گریفیتس برای برگزاری نشست های مقدماتی برای تحقق صلح فراگیر صحبت کردند.

منابع نزدیک به دولت منصور هادی هم گفتند که وی پیش نویسی از طرح آتش بس فراگیر را از گریفیتس دریافت کرده است.

منابع آگاه گفتند دولت منصور هادی، رئیس جمهور فراری یمن، سعی می کند ملاحظات جدیدی را به "بیانیه مشترک" در نسخه چهارم آن، اضافه کند.

این طرح که تا کنون چندین بار اصلاح شده است، با عنوان "پیش نویس بیانیه مشترک" در کنار توافق فراگیر آتش بس، مشتمل بر تدابیر اقتصادی و انسانی مثل بازگشایی فرودگاه بین المللی صنعا، پرداخت حقوق کارمندان و حل مشکل انبارهای شناور نفت "صافر" و بحران سوخت در استان های تابع دولت نجات ملی است.

منابع سیاسی با اشاره به طرح اصلاح شده جدید گفتند که هدف از اجرای این طرح، آغاز دور جدیدی از مذاکرات و رایزنی های سیاسی بین دولت صنعا و دولت مزدوران طی نوامبر جاری یا قبل از پایان سال جاری در سوییس است.

پربیننده ترین خبرها