صنعا: سرکردگان القاعده را هرگز آزاد نخواهیم کرد/ تبادل «برادر منصور هادی» با رزمنده های یمنی

سه شنبه 13 آبان 1399 - 22:29

رییس کمیته امور اسیران یمن تاکید کرد که برادر منصور هادی جزء عملیات تبادل اسیران آتی با ائتلاف متجاوز خواهد بود اگر آنها به شرط های مورد توافق پایبند باشند. از سوی دیگر ارتش یمن و کمیته های مردمی محال است که سرکردگان اسیر القاعده را آزاد کنند.

العالم ـ یمن

"عبدالقادر مرتضی" در گفتگو با شبکه خبری العالم در برنامه "ضیف و حوار" گفت: ما درخصوص اجرای توافق ژنو با یکدیگر اتفاق نظر داریم. این توافق دو نکته را شامل می شود. نخست اجرای توافق با تعدادی که مشخص شده است و نکته دوم آن که دور جدیدی از گفتگوهای مستقیم زیر نظر سازمان ملل برگزار شود. سازمان ملل زمان و مکان این دور جدید از مذاکرات را تعیین می کند. این مرحله از گفتگوها نیز دو گام را شامل می شود؛ نخست اجرای بخش دوم از توافق عمان است که 200 نفر از اسرای ما و 100 نفر از اسرای آنها علاوه بر ناصر منصور هادی برادر عبدربه منصور هادی را شامل می شود. در مقابل این شخص فهرست مشخصی وجود دارد که اگر طرف مقابل به آن پایبند شود، قرار است که این شخص نیز جزء این معامله باشد.

وی افزود: سازمان ملل به ما اطلاع دادند که برای دور جدیدی از گفتگوها در آغاز ماه نوامبر برنامه ریزی می کنند؛ اما هنوز زمان و مکان به طور دقیق مشخص نیست. درباره آمار و تعداد در این توافق، هنوز آمار مشخصی وجود ندارد؛ اما پیش از این درباره 200 تن از اسرای ما و 100 تن از اسرای آنها علاوه بر برادر منصور هادی توافق حاصل شد.

رییس کمیته امور اسرا اظهار داشت: آنها در هر مرحله از گفتگوها نام شخصیتهای دیگری مانند محمود الصبیحی و فیصل رجب و محمد قحطان را مطرح می کنند. ما نیز همواره تاکید می کنیم که برای مذاکره درخصوص هریک از این افراد و شخصیتها آماده هستیم اما در برابر هر کدام از آنها، مطالبات و خواسته هایی داریم.

عبدالقادر مرتضی در خصوص سرکردگان القاعده که به اسارت نیروهای یمنی درآمدند، گفت: ما خواه در عملیات تبادل اسیران و یا در عملیاتی دیگر، این افراد را آزاد نخواهیم کرد. برخی از آنها در جبهه های جنگ اسیر شدند و برخی دیگر توسط دستگاه های امنیتی بازداشت شدند. آنها در اقداماتی جنایتکارانه دست دارند و هنوز نزد دستگاه های امنیتی بسر می برند. نیروهای ائتلاف متجاوز خواستار آزادی آنها هستند. آنها گروهک های جنایتکار هستند که در ترورها در کشور و جنایتهای استخباراتی با دشمن دست دارند. بیشتر اوقات به خاطر درخواست دشمن برای آزادی آنها، ما در توافق ها به نتیجه نمی رسیم.

وی همچنین خاطرنشان کرد که وجود طرف‌های متعدد در پرونده اسیران مانعی بر سر حل و فصل کامل این پرونده است. اقدام طرف مقابل در نگه داشتن 10 تن از اسیرانی که در خصوص آنها توافق حاصل شده بود، نزدیک بود تا کل توافق تبادل اسیران را منتفی کند، صنعا نیز در مقابل 10 تن از اسیران دشمن را نگه داشت.

رییس کمیته امور اسیران یمن اظهار داشت: متاسفانه بسیاری از اسیرانی که خواه طی عملیات فعلی تبادل اسیران و یا طی وساطت های محلی آزاد می شوند، در معرض تجاوزات متعدد در زندانهای دشمن قرار گرفتند. آنها در معرض شکنجه روحی و جسمی قرار می گرفتند و این علاوه بر بی توجهی به وضعیت بهداشت و سلامت و تغذیه آنهاست. بویژه آن دسته از اسیران که در زندانهای حزب الاصلاح در مارب بسر می بردند. اغلب کسانی که از این زندان ها آزاد شدند همچنان تا به امروز در بیمارستان ها بستری هستند. ما گزارشهای متعددی در این خصوص تهیه کردیم که باید به نهادهای بین المللی ارائه دهیم

عبدالقادر مرتضی افزود: 7 تن از اسرا که نامشان در توافق عمان بود، در داخل زندانهای دشمن به شهادت رسیدند. صنعا اجساد شماری از آنها را دریافت کرد. پزشکان قانونی تاکید کردند که این افراد به شدت در معرض شکنجه بودند و بر اثر شکنجه به شهادت رسیدند.

وی گفت: این در حالی است که هیچ کدام از اسیران در زندانهای ما هیچ گاه در معرض اقدامات ظالمانه و یا شکنجه و یا تجاوز قرار نمی گیرند. زندان های ما به روی کمیته بین المللی صلیب سرخ باز است. اعضای صلیب سرخ به صورت منظم از این زندان ها بازدید می کنند و با زندانیان مصاحبه می کنند.

پربیننده ترین خبرها