وداع الجزایر با بزرگترین مبارز این کشور علیه استعمار

وداع الجزایر با بزرگترین مبارز این کشور علیه استعمار
جمعه 16 آبان 1399 - 13:05

صدها الجزایری در پایتخت این کشور، پیکر «لخضر بورقعه» یکی از رهبران انقلاب آزادی بخش الجزایر (1962-1954) و بزرگترین مخالف حکومت از زمان استقلال الجزایر را تشییع کردند.

العالم ـ آفریقا

به گزارش روز جمعه رسانه های منطقه، مردم الجزایر دیروز (پنجشنبه) پیکر بورقعه را که به «پدر مبارز» الجزایر شهرت دارد و چهارشنبه شب به دلیل ابتلا به بیماری کوید -۱۹ درگذشت، تشییع کردند.

مراسم خاکسپاری بنا به درخواست وی در "قبرستان سیدی یحیی" که مکانی برای دفن شخصیتهای برجسته الجزایر و نزدیک محل زندگی او قرار دارد، برگزار شد تا از این طریق پیامی به سران حکومت که تا آخرین روزهای عمر او اصرار به محاکمه وی داشتند، منتقل کند.

بورقعه به دلیل اظهاراتی که در ماه مه ۲۰۱۹ (اردیبهشت ۹۸) علیه «احمد قائد صالح» رئیس فقید ستاد مشترک ارتش، بیان کرده بود، محکوم شد.

دلبستگی الجزایری ها به مردمی بودن بورقعه و دفاع او از آزادی بیان و مبارزه علیه استعمارگری و تلاش برای برقراری یک حکومت دموکراتیک سبب شد تا سیل جمعیت برای تشییع او با وجود شیوع ویروس کرونا به خیابان ها سرازیر شود.

بورقعه ۸۷ ساله که در دوران زندگی خود هیچ امتیاز و منصبی برای خود طلب نکرد و زندگی ساده ای را گذراند، در زمان جنبش مردمی علیه « عبدالعزیز بوتفلیقه» رییس جمهور پیشین الجزایر، تظاهرکنندگان را با خود به خیابان ها کشاند و مواضع و اظهارات وی در جریان این جنبش سبب شد تا به مدت ۶ ماه زندانی شود.

بورقعه که از فرماندهان ایالت چهارم الجزایر در زمان نبرد با استعمار فرانسه بود، در طول جنگ آزادی بخش نبردهای شدیدی را علیه ارتش فرانسه در مناطق کوهستانی و روستاها رهبری کرد و همین امر باعث شد تا محققان تاریخ انقلاب الجزایر او را الگوی اصلی برای مبارزان آزادی خواه قرار دهند.

این مبارز انقلابی الجزایر بارها در طول زندگی خود به سبب سخنرانی ها و انتشار بیانیه هایی بر علیه حکومت زندانی شد، اما دست از مبارزه با فساد و بی عدالتی بر نداشت و شعار او در این باره معروف است که «جنبش یک ایده است و این ایده نمی میرد».

بورقعه در اوایل سال ۲۰۲۰ زندانی شد اما به دلیل بیماری، مقامات مجبور شدند تا او را آزاد کنند اما این پیگیری ها منتفی نشد و وکلای وی در حالی که منتظر مشخص شدن تاریخ دادگاه او بودند، روز گذشته بر اثر ابتلا به ویروس کرونا درگذشت.

این مبارز الجزایری در سال ۲۰۱۷ در دیدار با شخصیت های سوری و لبنانی از موضع کشورهای سعودی و امارات در همدستی با صهیونیست ها برای مقابله با کشورهایی چون سوریه، یمن و حزب الله نیز انتقاد کرده بود.

رسانه های منطقه ، اخبار مربوط به تشییع و خاکسپاری این مبارز الجزایری را امروز جمعه منعکس کردند.

پربیننده ترین خبرها