عطوان: عربستان بزرگترین بازنده انتخابات آمریکاست

عطوان: عربستان بزرگترین بازنده انتخابات آمریکاست
شنبه 17 آبان 1399 - 08:10

سردبیر روزنامه فرا منطقه‌ای "رای‌الیوم"، با یادآوری نقش مقام های سعودی در عادی سازی روابط برخی کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی و حمایت همه جانبه آنها از دونالد ترامپ نامزد حزب جمهوری خواه آمریکا، عربستان را بزرگترین بازنده انتخابات اخیر ریاست جمهوری آمریکا دانست.

العالم ـ عربستان سعودی

عبدالباری عطوان در فایل صوتی که در تارنمای خبری این روزنامه منتشر شده با اشاره به تاثیر انتخابات آمریکا بر برخی کشورهای حامی عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی گفت: عربستان بزرگترین کشور بازنده پیروزی جو بایدن نامزد حزب دمکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا خواهد بود زیرا روابط تاریخی میان دمکرات ها و عربستان بسیار بد است.

وی افزود: به نظر من بایدن روابط خوبی را با عربستان آغاز نخواهد کرد، باید به یاد داشته باشیم که وی حدود هشت سال معاون باراک اوباما رییس جمهوری پیشین آمریکا بوده و او سیاست های اوباما را اجرا خواهد کرد.

نویسنده مشهور عرب گفت: اولین اقدام در اجرای چنین سیاستی، احیای «قانون جاستا» است که بر اساس آن عربستان و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در خصوص حوادث ۱۱ سپتامبر تحت پیگرد قرار خواهند گرفت.

عطوان افزود: بایدن همچنین پرونده قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار سعودی (در کنسولگری عربستان در استانبول) را به جریان خواهد انداخت. دمکرات ها همچنین حقوق بشر را مد نظر قرار خواهند داد و با پرداختن به موضوع زنان فعال مدنی سعودی که در زندان بسر می برند، چه بسا کارزاری را برای آزادی آنان به راه خواهند انداخت.

سردبیر روزنامه رای الیوم اضافه کرد: همچنین بعید نیست که دمکرات ها جنگ یمن را نیز مورد توجه قرار دهند.

وی افزود: کسانی که به عادی سازی روابط با اسرائیل اقدام و میلیاردها دلار پول در سبد ترامپ گذاشتند بهای بسیار سنگینی را پرداخت خواهند کرد. آمریکا تغییر می کند و متحدان آمریکا رنج زیادی را متحمل خواهند شد.

عطوان در عین حال شرایط آمریکا را در پی انتخابات اخیر ریاست جمهوری این کشور خطرناک دانست و گفت که آمریکا در حال حاضر در آستانه فروپاشی قرار دارد زیرا این کشور با خطر آشوب رو به رو است.

وی افزود: در حال حاضر مشکل، پیروزی بایدن نیست بلکه شکست ترامپ است و او شکست را به آسانی نخواهد پذیرفت.

عطوان گفت: ترامپ با اینکه شمارش آرا تازه شروع شده بود بلافاصله اعلام پیروزی کرد و این بدان معناست که من (ترامپ) هیچ نتیجه ای را که بیانگر پیروزی بایدن باشد، نمی پذیرم.

آخرین آمار رسمی نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا حاکی است که جو بایدن با ۲۶۴ رای الکترال در برابر ۲۱۴ رای الکترال از دونالد ترامپ پیشی گرفته است.

پربیننده ترین خبرها